

Hvorfor er det så viktig?
Søkemotoroptimalisering bør være et av de viktigste tiltakene i digital markedsføring fordi det å søke etter informasjon er en viktig del av kundereisen. Hvert år er det over 2 trillioner søk, bare på Google.
For mange bedrifter vil søkemotorer være den største kilden til trafikk inn til sine nettsider. Bedre synlighet og plasseringer i søk, spesielt i forhold til sine konkurrenter, vil ofte ha en direkte innvirkning på resultatet og bunnlinjen.
Hva består SEO av?
Teknisk SEO
Søkemotorer fungerer slik at de hele tiden går fra lenke til lenke og samler inn data om nettsidene de besøker i en indeks. Dette kalles gjerne crawling. Dersom nettsidene dine skal havne i indeksen må det være mulig for søkemotorer å hente data fra nettsidene. Dersom nettsidene dine ikke fungerer, eller fungerer dårlig, så vil ikke søkemotorer klare å innhente nødvendig informasjon. Dette er det viktigste med teknisk SEO.
Teknisk SEO består også av flere elementer som bildestørrelser, lastetid og hastighet, sitemaps og datastruktur.
Hvorfor jobbe med teknisk SEO?
- Få oversikt over hvordan dine sider presterer
- Strukturere forbedringspunkter
- Øke prestasjonsevnen for å kunne øke synligheten
Innhold og sidestruktur
Søkemotorer blir brukt for å innhente informasjon, besvare spørsmål og til å finne produkter og tjenester. For at søkemotorer skal gjøre dine nettsider synlige i søkeresultatene må de kunne gi svar på det en bruker ønsker å vite.
Innholdet bør følge en viss struktur, bruke de riktige ordene og ha riktig form. Å ha riktig struktur handler om å bruke de rette elementene når du lager en nettside, som tittel, metabeskrivelse, overskrift, URL, samt linker til reletert innhold og sider. Å bruke de riktige ordene er viktig for at søkemotorene skal klare å koble nettsiden din til relevante søk. Til sist er det også viktig å definere riktig form på innhold, f.eks. om innholdet er artikler, guider, lister, produktsider eller annet.
Hvorfor jobbe med innhold og sidestruktur?
- Sikre at man svarer på det søkeren ønsker informasjon om
- Sikre god struktur og rikig form på innholdet
- Sikre at man bruker riktig ord i innholdet
Linker og autoritet
Når godt innhold på siden er ivaretatt og alle teknsike utfordringer er løst er det nødvendig å bygge linker til ditt domene. For en søkemotor er linker fra andre relevante nettsider et viktig signal på at domenet er relevant innenfor det aktuelle emnet og at det er en kilde til god informasjon. Dette skaper autoritet. Typisk innhold som tiltrekker seg linker er gjerne guider, webinar og seminar, og lister.
Hvorfor jobbe med linker og autoritet?
- Linker skaper autoritet
- Høy autoritet er spesielt viktig i bransjer med høy konkurranse
- Det er større sannsynlighet for at andre nettsider linker til deg dersom du har relevant og godt innhold
Slik jobber vi
1
Behovskartlegging
Første steg er å kartlegge hva som er viktig for den enkelte bedrift. Hva er forretningsmålene? Hva er strategien for fremtiden?
3
Handlingsplan
En handlingsplan vil inneholde hvilke steg som en kan ta på kort sikt, og hvilke steg som vil være mer langsiktige for å øke synligheten til nettsiden.
Noen anbefalinger fra oss

Slik gjør du nettsiden synlig fra dag én
Markedsføringen skal treffe den riktige målgruppen og trigge deres nysgjerrighet til å enkelt kunne søke mer informasjon. Dette skal igjen lede de inn til et besøk på nettsiden.

5 tips: Få fart på nyhetsbrevet ditt
Gjennom e-postmarkedsføring sørger du for at du holder deg synlig for kundene, og du tar vare på kunder du allerede har. Nå som innskrenkede sporingsmuligheter og lignende utfordringer har gjort seg gjeldende, vil nyhetsbrev være en bra plattform å inkludere i strategien.

Sjekkliste for 2022-markedsføringen
Fjoråret er historie. Er du klar for det nye året? Her er våre beste tips til forberedelsene for et nytt år!