Marketing Automation.png

Spar tid med automatiske utsendelser

Marketing Automation handler om å bruke programvare for å automatisere repeterende, manuelle oppgaver. Målet er å spare tid ved at utsendelse av epost, publisering på sosiale medier og kanskje til og med annonser, blir automatisert.

En vesentlig del av marketing automation er altså at man sparer tid, men en like viktig, og kanskje enda viktigere del, er at man kan tilpasse opplevelsen for kundene.

 

De forskjellige oppgavene som inngår i marketing automation er

 

Hvordan får du suksess med marketing automation?

For å lykkes er det nødvendig å tenke på helheten, og jobbe med prosess og strategi. Ofte jobber man med allerede etablerte leads, men man mangler en strategi for å automatisere arbeidet for å skape nye leads.

Allerede etablerte leads er en liten del av et stort potensielt marked. Ved å utnytte mulighetene i marketing automation kan dere skape nye leads og slik oppnå bedre resultater. 

Marketing automation kan altså øke mulighetene for nye leads, og samtidig spare tid. Det er avgjørende å ha en  klar strategi hele veien. Denne må inneholde tydelige mål, og en plan for hvordan man skal måle resultat, både underveis etter endt kampanje.

Confused marketing automation@2x.png

 

Hva er forskjellen på god og dårlig marketing automation?

Tradisjonelt sett er det ofte epost som de fleste tenker på. Det skal skje en eller flere hendelser når en epost er åpnet. Spørsmålet som bør stilles er om dette gir et godt nok datagrunnlag for en videre strategi. 

Som oftest er svaret nei. For å utnytte marketing automation i størst mulig grad er det viktig å ha en kontekst. Det er ønskelig å bruke all tilgjengelig informasjon om en person eller organisasjon for å levere innhold til akkurat riktig tid, og på det rette stedet, for å oppnå ønsket resultat som, for eksempel, et salg.

 

Når bør du tenke marketing automation?

Hvis det allerede publiseres godt innhold, det er en jevn flyt med nye organiske leads og du ønsker å skalere for vekst, da er det på tide å tenke på mulighetene med marketing automation. Svarer du på en av eller flere av spørsmålene under, avtal en prat med oss så hjelper vi deg!

Er det en jevn flyt med nye og kvalifiserte leads?
Er det bestemt hva slags konverteringer som bør, og skal, skje?
Finnes det en strategi på innhold tilpasset en kundereise?
Finnes det en oversikt på kontaktflater og kanaler for de kvalifiserte leadsene?
Fungerer eksisterende strategi slik den kan oppskaleres?

Kom i kontakt med oss!