Hvorfor annonsere i sosiale medier?

Sosiale medier har høy brukerandel og bruksfrekvens. Disse plattformene utvikler seg i rekordtid og tilbyr stadig nye, spennende muligheter for annonsører. Aldri før har det vært enklere å plassere sitt innhold i riktig kontekst for å vekke interessen til målgruppen. De ulike sosiale kanalene innehar store mengder informasjon om sine brukere, og kan lettere enn noensinne predikere deres atferd.

Med annonsering i sosiale medier vil du kunne jobbe for å kapre en enda større andel av markedet, samtidig som du pleier eksisterende kundeforhold kontinuerlig.

Oversikt over SoMe-kanaler

Hvilke muligheter finnes?

Vi vet at mange bedrifter er usikre på hvilke kanaler de skal annonsere i, og ofte bør det være en kombinasjon. Kombinasjonen gir økt rekkevidde, mer eksponering og større sjanse for påvirkning. Fortell oss hva dere ønsker å oppnå, så hjelper vi dere med å definere riktig målgruppe og hvilke plattformer dere bør velge.

Facebook

Facebook er en godt kjent kanal for alle, og brukes av de aller fleste i en eller annen grad. Dette innebærer derfor høy brukerfrekvens på plattformen. De fleste titter jevnt og trutt innom for å få med seg bursdager, aktuelle saker og nyheter, arrangementer eller for å se hva som skjer i den sosiale omgangskretsen.

Kanalens styrker:

  • Norges største digitale dekningskanal
  • Størst i målgruppen 40+
  • Bred variasjon i annonseformater

Kom i gang med Facebook

 

Instagram

Kommuniser med et publikum som alltid er på jakt etter å bli inspirert, eller for å holde seg oppdatert på familie og venner. Når folk scroller på Instagram er de som oftest lettere påvirkelig, fordi de gjerne er (bevisst eller ubevisst) på jakt etter nye brands og trender. 

Kanalens styrker:

  • Inspirasjonskanal
  • Sterk posisjon i kjøpsreisen
  • Høy brukerfrekvens

Kom i gang med Instagram

Snapchat

Snapchat er en kanal med hyppig daglig bruk. Kanalen er spesielt brukt av den yngre målgruppen; Millennials og Generasjon Z, som både deler øyeblikk fra eget liv med venner og oppdaterer seg på nyheter og underholdning.

Kanalen gir deg mulighet til å fange oppmerksomheten til brukeren med en fullskjermsopplevelse, med anledning til bruk av virkemidler som video, tekst, lyd og andre spennende animasjoner.

Kanalens styrker:

  • Ungt publikum
  • Uformell stemning
  • Høy brukerfrekvens

Kom i gang med Snapchat

Linkedin

LinkedIn er sosiale mediers gave til B2B-markedet! LinkedIn sitter på en enorm og unik brukerinformasjon, som gir en utrolig måte å skille ut viktige nøkkelroller i kjøpsreisen. Ikke minst besøker brukerne LinkedIn, når de er mottakelig for å lære noe nytt, holde seg oppdatert på bransjer eller knytte kontakt med folk. Denne kanalen tåler mer faglig tyngde og informasjon i annonseringen enn de fleste andre kanaler.

Kanalens styrker: 

  • Treffsikker målretting mot B2B-markedet
  • Høy troverdighet til kanalen
  • Rom for innhold med mer tyngde

Kom i gang med LinkedIn

TikTok

Øk din synlighet og styrk din omsetning med korte video-annonser på TikTok. Her finner du målgruppene Generasjon x, z, Millenials and Baby boomers. Man bør lage innhold og materiell spesifikt til denne kanalen for å unngå at man "bommer" på målgruppens modus. 

Kanalens styrker:

  • Engasjert publikum
  • Ung målgruppe
  • Mulighet for å spille på trender

Kom i gang med TikTok

Pinterest

Pinterest er en god kanal for vekke interesse hos kundene i tidlig fase av kjøpsreisen. Folk bruker Pinterest for å bli inspirert og skape moodboards for større prosjekter eller innkjøp. Derfor er det en viktig kanal for både starten av kjøpsfasen, men også med gode muligheter for å påvirke i slutten av kjøpsreisen.

Kanalens styrker:

  • Inspirasjonskanal
  • Smal, men spisset brukergruppe
  • Kostnadseffektiv annonseringskanal

Kom i gang med Pinterest

Untitled-1.jpg

Slik jobber vi

1

Tilganger

Vi får tilgang til annonsekonto, sider og pixler. Dersom noe mangler bistår vi med oppsett.

2

Evaluering av annonsekonto

Dersom annonsekontoen har historiske data tilgjengeliggjør vi en enkel analyse av kontoen for å innhente innsikt til kanalstrategien.

3

Strategiutvikling

Med utgangsopunkt i analysen setter vi en anbefalt strategi for kanalen, inkludert kontostruktur, målgrupper og budsjettering. 

Vår prosess: Administrering

1

Google Ads Administrasjon.png

Optimalisering

Vi jobber alltid for å forbedre resultater, både når det gjelder annonseparametre og konverteringer. Vi tester aktivt ut ulike budstrategier mot ulike mål for synlighet, trafikk og konverteringer.

2

GA - Rapportering Illustrasjon.png

Rapportering

Som kunde får du målbare resultater og verdifull innsikt på alle kampanjer. Du velger selv hvor detaljert rapportene som leveres fra oss kan være, og hvor ofte du skal få de tilsendt.

Avtal en prat med våre rådgivere!

Fyll ut skjema og fortell oss litt om hva du ønsker å ta en prat om. Så kontakter vi deg så fort som mulig.

 

 

Les mer om #markedsføring

markedsføring i nedgangstider blogg

Markedsføring i økonomiske nedgangstider

Vi går alle inn i en usikker økonomisk tid, både på hjemmebane og i bedriften vi jobber i. Som rådgivere skal vi i Visma Digital Marketing gi de beste rådene med utgangspunkt i den dataen, bakgrunnen og teorien vi har tilgjengelig. For å gjøre det må vi ha en forståelse for både hvordan verdensøkonomien påvirker driften til kundene våre, og samtidig ha en dyp kunnskap i hvordan markedet endrer seg i takt med økonomiske svingninger.

5 tips til Black Friday-annonseringen

Skal du annonsere for Black Friday-tilbud i år? Her er noen kjappe tips du kan ta med deg på veien mot varehandelens travleste uker. Lykke til!