Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Her er alt du bør vite om søkemotoroptimalisering.

Innhold

1. Hvordan fungerer en søkemotor?

2. On-page SEO

3. SEO Best Practice

4. Den ideelle nettsiden

5. Off-page SEO

6. Oppsummering

Kapittel 1

Hvordan fungerer en søkemotor?

For å forstå SEO er det viktig å vite noe om hvordan en søkemotor fungerer. Se for deg at du har et tomt felt foran deg. Du skriver inn det du lurer på, og du får en rekke resultater tilbake. Eller kanskje du bruker stemmen og spør Google Assistant eller Siri et spørsmål, og de svarer.

For at dette skal fungere er det enormt mye som skjer bak kulissene. Google, og alle andre, bruker verktøy kjent som crawlere. Crawlere har som oppgave å finne så mye innhold som mulig på internett. Innholdet blir samlet i et enormt bibliotek, også kjent som en indeks, som igjen blir matet gjennom en rekke komplekse algoritmer som prøver å vise deg relevante resultat fra indeksen.

En måte å se for seg en søkemotor er at de er bibliotekaren som hjelper deg å finne fram i verdens største bibliotek.

Når det gjelder algoritmene Google og andre bruker er det ingen som vet nøyaktig hvordan de fungerer, men Google har selv skrevet litt om hvordan søk på nettet fungerer.

Google nevner spesifikt følgende:

  • Søkeordene som er brukt
  • Hvor relevante og brukervennlige nettsidene er
  • Kildene som er nevnt på siden
  • Geografisk plassering og innstillinger

Keywords - De viktigste søkeordene

Keywords sier noe om hva innholdet ditt handler om. I en SEO-sammenheng er det spesifikt ordene eller setningene en bruker når en gjør søk ved hjelp av en søkemotor. Dette kaller vi “search queries” (på norsk kan vi bruke søkeord), og innholdet på en nettside skal fortelle noe om hva slags keywords som samsvarer med “search queries”.

Keywords som blir brukt i et søk må vi derfor finne igjen i innholdet på nettsiden slik at det er tydelig hva innholdet handler om.

De som lager innhold til nettsider må tenke på hvilke nøkkelord som er relevante for innholdet. På den måten har de som søker etter innhold en større mulighet til å finne det de er på jakt etter, samtidig som at det er mer sannsynlig at nettsiden din blir synlig i søkeresultatene.

Hvorfor er keywords så viktige?

Keywords knytter sammen det folk søker etter og innholdet. Vårt endelige mål med SEO er å drive organisk trafikk til nettsiden vår. Drivkraften i den organiske trafikken er hvilke keywords vi bruker.

Tenk deg du selger plantekasser, men at du ikke bruker plantekasser som ord på nettsiden og at du i stedet bruker kasser. Trafikken du får er kanskje ikke trafikken du ønsker. Kasser kan være så mangt, det kan være pappkasser, flyttekasser og mye annet. Her er du på jakt etter å tiltrekke deg de som er interessert i plantekasser. Da må du bruke dette som keyword slik at det er tydelig hva innholdet handler om for sluttbrukeren.

Keywords sier ikke bare noe om din nettside og ditt innhold, men det sier også noe om din ønskede målgruppe. Du må vite hva målgruppen din er på jakt etter, hva slags språk de bruker og hva slags problemer de ønsker en løsning på. Innholdet ditt må med andre ord tilpasses målgruppen din.

Det finnes flere metoder for å finne ut hva din målgruppe søker etter. Du kan snakke med målgruppen direkte, du kan se på forskjellige forum, du kan gjøre brukerundersøkelser og du kan gjøre din egen keyword research for å se hvilke keywords som er relevante å bruke i ditt innhold.

Hvis du vil finne ut mer om keywords anbefales det å lese mer her

Intensjon

Hva mener vi med intensjon? Vi kan se på et praktisk eksempel. La oss si at vi bruker “vegan” som søkeord. Da består søkeresultatene av:

søkeresultat-google-vegan.png

Hva skjer om vi forandrer søkeordet til “vegansk oppskrift”? Da får vi følgende resultat:

søkeresultat-google-veganske-oppskrifter.png

Søkeordene vi brukte er forholdsvis like, men vi får to helt forskjellige søkeresultat. For “vegan” får vi opp beskrivende artikler om det å være veganer, men for “vegan oppskrifter” ser vi nettsider med oppskrifter knyttet til vegansk matlaging.

Google prøver å forstå motivet som ligger i søkeordene og vise ønsket søkeresultat. Det er dette som menes med intensjon i en SEO-sammenheng.

Hvordan kan du optimalisere for intensjon?

Hvis du ser på nettsidene som er i toppen på rangeringene kan du tenke gjennom noen spørsmål for å finne ut hva søke-intensjonen er.

  • Hva slags type innhold. Er det oppskrifter, nyhetsartikler, blogger, produktsider, kategorisider, landingssider eller kanskje noe helt annet?
  • Innholdsformatet. Hva ser du går igjen? Lister, guider, sammenligning, leserinnlegg og how-tos er alle eksempler på type innhold.
  • Vinkling. Er det en fellesnevner som går igjen? Er det noe som er unikt for alle sider som er rangert i toppen? Hvis du ser noe felles med alle de mest populære sidene, så bør det fortelle deg at akkurat det er viktig.

Ønsker du å lære mer om intensjon? Klikk her.

Når det er sagt finnes det mange måter å gjøre det på. Det kan være å skrive blogginnlegg, lage en guide, være gjest på en podcast, lage noe som gir verdi som et nyttig verktøy og mye annet.

Du kan også se hva som fungerer for dine konkurrenter. Hvis noen lenker til en konkurrent, men innholdet ditt er bedre, så kan du spørre vedkommende om å skifte ut lenken til din konkurrent med en lenke til ditt innhold. Dette er en typisk teknikk som ofte blir brukt og er kjent som “The Skyscraper Technique”.

Autoritet

Vi ser at lenker er viktig. Betyr det at vi burde få så mange lenker som mulig uansett hvor lenkene blir lenket fra? Nei, lenker er forskjellige, og noen har mer autoritet enn andre. Dette er en del av PageRank som vi nevnte tidligere.

Lenker fra nettsider som har høy autoritet er viktigere enn lenker fra nettsider med mindre autoritet.

Hvordan vet vi hvor mye autoritet en nettside har? Google selv har ikke gått ut med noe siden 2016 om hvordan de faktisk vektlegger autoriteten til en nettside. Dette har ført til at det har utviklet seg andre verktøy for å måle autoritet og de meste kjente er fra Semrush og Ahrefs.

Ahrefs benytter seg av URL Rating (UR). URL Rating går fra 0-100 og vektlegger antall lenker, og kvaliteten på disse lenkene til en nettside. Hvis du bygger lenker til nettsiden din bør du dermed fokusere på å få lenker fra andre nettsider som har høy autoritet. Disse vil være de viktigste og det er her du bør bruke mest tid.

En annen måte du kan øke autoriteten til din nettside på selv er å lenke internt. La oss si at du har en nettside som gjør det bra, den vises blant de øverste søkeresultatene. Denne siden kan du benytte for å sende autoritet til de andre sidene dine.

Når det er sagt må det være logisk å lenke til siden du vil bygge opp autoritet på. Hvis det ikke er noen sammenheng i innholdet, og det ikke virker logisk, så er det ikke riktig å gjøre det, og du vil ikke se noen effekt. Google vil nemlig legge merke til om leserene dine ikke finner det de er ute etter ved at de raskt klikker seg ut igjen. Du bør derfor alltid tenke på kontekst når du lenker til annet innhold.

Et praktisk eksempel er en produktside som du ønsker å øke autoriteten på. En metode å gjøre dette på er å skrive et blogginnlegg som har en relasjon til disse produktene. La oss si du har en nettside som selger campingutstyr. Du kan skrive et blogginnlegg med en tittel som “Campingutstyr vi elsker”. I innlegget kan du skrive om noen produkter, du kan vise hvordan de fungerer og hvorfor de kan være nyttige. Underveis kan du flette inn lenker til produktene, eller du kan ha en liste nederst i artikkelen. En slik taktikk kan bygge opp andre sider som er vanskeligere å bygge opp i autoritet mer direkte.

Generelt sett kan man si at jo lettere innholdet ditt er å forstå for flesteparten av brukerne, jo bedre er det. For noen søk vil også hvor nylig og oppdatert innholdet er, ha noe å si.

Søk som “beste hodetelefoner” vil vise resultater av nyere dato fordi dette er relevant for søket. Vi er som regel ikke interessert i hva som var beste hodetelefon for fem år siden. Teknologi har en rask utvikling, og søkeresultatet vil vektlegge innhold som nylig er publisert og oppdatert. Andre søkeord derimot vil ikke være særlig utsatt.

“Hvordan knyte et slips” viser resultat som er flere år gamle fordi her betyr det mindre hvor nytt innholdet er. Metodene for å knyte slips har vært de samme i årevis, så her spiller det ingen rolle. Når du har et keyword du har sett deg ut bør du dermed tenke gjennom hvor viktig det er å oppdatere innholdet framover, hvis Google vektlegger nytt innhold over gammelt innhold.

Kapittel 2

On-page SEO

Med on-page SEO menes spesifikt hva som kan gjøres med individuelle nettsider for å rangere de høyere samtidig som trafikken blir mer relevant. Det man kan optimalisere er innholdet på nettsiden og HTML-kildekoden.

Det motsatte av on-page SEO er off-page SEO som består av lenker og andre eksterne faktorer.

Hva er on-page faktorer for SEO?

Å optimalisere nettsiden etter faktorene som er nevnt under kan ha en stor innvirkning på hvor synlig den vil være. De viktigste faktorene er:

Innholdet på nettsiden

Innholdet på en nettside er hva som gjør den verdt å være synlig i et søkeresultat. Det er innholdet du som bruker er ute etter, og dermed er det ekstremt viktig for Google og andre søkemotorer. Derfor er det viktig å lage så godt innhold som mulig.

Men hva menes egentlig med godt innhold? Sett med SEO-briller består godt innhold av minst to ting: Det må være etterspørsel og det må være mulig å lenke til det.

Godt innhold dekker et behov

Tilbud og etterspørsel. Det beste innholdet sørger for å dekke det som har mest etterspørsel på best mulig måte. Det kan være en satirisk tegneserie i en nettavis som vil nå ut med et aktuelt poeng, eller det kan være en Wikipedia-artikkel om de rikeste i verdenshistorien.

Det kan være video, lyd, bilde eller tekst, men det må være et behov der ute, og det må være etterspørsel. Hvis det ikke er etterspørsel etter noe, så kan du ha supert innhold, men ingen vil være interessert.

Godt innhold må være mulig å lenke til

Igjen, med våre SEO-briller, så er det ingen forskjell på innhold som er midt i blinken og innhold som er helt på viddene hvis det ikke er mulig å lenke til det. Hvis du ikke kan lenke til det, så er det også lite sannsynlig at søkemotorer kan lenke til det, og innholdet er ikke søkbart eller synlig. Det vil naturligvis ikke generere noe trafikk heller.

Det som er synd er at dette skjer oftere enn en skulle tro. Noen eksempler er slideshows som søkemotorer ikke greier å indeksere, som AJAX slideshows, innhold en bare ser etter man har logget inn og generelt innhold som ikke kan reproduseres eller deles. Innhold som ikke dekker et behov, eller som ikke er mulig å lenke til har lite verdi for søkemotorer og folk.

Hvordan skape god URL- struktur?

I tillegg til god internlenking på et nettsted bør du sørge for at URL-strukturen er logisk og riktig bygd opp. Med en god URL mener vi….

"https://www.etteksempel.no/historie/eldre-historie". Det er tydelig hva vi kan forvente å finne på nettsiden med en slik lenke bare ved å se på den. For oss mennesker er dette veldig praktisk fordi det er lett å orientere seg, men for en søkemotor kan dette brukes til å knytte relevans og mening til innholdet på nettsiden.

En søkemotor kan bruke en slik struktur til å konkludere at innholdet på nettsiden ikke handler om historie generelt, men eldre historie spesifikt. I et søk som handler om eldre historie vil lenken være en naturlig kandidat som et søkeresultat, sammen med en rekke faktorer selvfølgelig, men til flere signal en søkemotor har, jo bedre er det.

Vi ser på et eksempel på en dårlig URL-struktur:

"https://www.ettanneteksempel.no/innhold/inn76910". Forskjellen fra den første URLen er stor. Det er ikke logisk hva nettsiden handler om bare ved å se på lenken. Den eneste vi vet er at det er noe som har med innhold å gjøre, men det kan være hva som helst.

/inn76910 gir ingen signal om hva nettsiden handler om når en foretar et søk, og det er lite verdi for en søkemotor å hente i et slikt tilfelle.

God struktur er viktig fordi det hjelper søkemotorer å forstå innholdet på nettsiden og på den måten fungerer det som et virkemiddel for å forstå relevans. Samtidig er det praktisk fordi når noen lenker til innholdet er sannsynligheten større for at de vil bruke ønsket ord eller setning fordi lenken inneholder ordet.

Kapittel 3

SEO Best Practice

Nettsider med mye innhold er som regel de viktigste nettsidene på et nettsted, og de er som regel grunnen til at folk besøker nettstedet. Ideelle innholdssider er spisset mot et emne, et produkt eller et objekt. Disse nettsidene er også ekstremt relevante i sitt innhold, og handler utelukkende om sitt emne, produkt eller objekt.

Hva nettsiden handler om bør komme tydelig frem på følgende plasser:

  • Title tag
  • Url
  • Innholdet på nettsiden
  • Bilde alt tekst

Innholdssiden avbildet her kan vi si er godt innhold av flere årsaker. For det første er innholdet unikt, noe som er positivt for en søkemotor, og innholdet dekkes på en grundig måte. Fokuset er også utelukkende på en ting, noe som gjør det relevant, i dette tilfellet Atari 2600.

Eksempel på godt innhold i henhold til SEO.png

Hvis noen hadde spørsmål angående Atari 2600 er sannsynligheten stor for at siden vil kunne gi svar på det. Hvis vi tar en titt på strukturen ser vi at dette også er på plass. Hva innholdet på nettsiden handler om er spesifisert på alle de riktige plassene.

  • Title tag “Atari 2600”
  • URL https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600
  • Heading på selve siden “Atari 2600”
  • Og alt text når det gjelder bildene

Årsaken til at dette er viktig er som nevnt tidligere når vi snakker om on-page faktorer. Disse fungerer som signaler til Google og søkemotorer når de prøver å finne ut hva en nettside dreier seg om, slik at dette blir knyttet til keywords(søkeord).

Ved å gjøre det tydelig hva nettsiden handler om på denne måten er det mer sannsynlig at en søkemotor viser igjen i søkeresultatene. Vi skal se på en annen nettside, som ikke er optimalisert. Legg merke til forskjellene her.

history-of-information-eksempel på dårlig SEO.png

Med våre SEO-briller ser vi raskt at denne nettsiden ikke følger best practice. Vi legger ser først og fremst at Atari 2600 er en del av title tag og bildene inneholder beskrivende alt tekst.

Kikker vi nærmere på URL'en til nettsiden (http://www.historyofinformation.com/detail.php?entryid=1181) er det ikke lett å forstå hva siden handler om. Dette gjelder både for oss mennesker og søkemotorer.

Selve innholdet er også mindre nyttig og heller ikke like robust. Der vårt første eksempel kunne gi svar på nesten alt om Atari 2600 gir eksempel nummer to veldig få svar. Hvis du som leser hadde klikket deg inn på denne nettsiden hadde det ikke tatt lang tid før du gikk tilbake til søkeresultatene for å finne noe som er mer relevant, noe som ikke er gunstig.

Eksempel nummer to er i skrivende stund på side fem i søkeresultatene, og eksempel nummer en er på den første siden. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. En søkemotor ønsker å gi oss det best mulige innholdet basert på søkeordet.

Alltid.

Vår oppgave er å finne ut hvordan vi kan lage den typen innhold. Slikt innhold vil ha størst mulig verdi for de som søker, noe som er ekstremt verdifullt for å vise igjen i søkeresultatene.

Kapittel 4

Den ideelle nettsiden

En nettside som er ideell med tanke på SEO burde følge stegene under:

  • Være ekstremt spisset med tanke på emne, produkt eller objekt.
  • Emne i title tag
  • Emne i URL
  • Emne i bilde alt tekst
  • Emne burde være nevnt i tekst i artikkelen flere ganger
  • Innholdet må være unikt
  • Lenke tilbake til kategori
  • Lenke til underkategori (hvis dette finnes)
  • Lenke tilbake til hovedsiden

Bruk lenker til eksterne nettsider

Hvis du lenker til eksterne nettsider som handler om samme emne som du har på din egen nettside hjelper det søkemotorer å forstå hva din nettside handler om. I tillegg viser det søkemotorer at din nettside inneholder informasjon av god kvalitet.

Reboot Online gjorde et eksperiment på akkurat dette for å se om eksterne lenker hadde en påvirkning på hvor en nettside rangerer i søkeresultatet.

De laget ti forskjellige nettsider hvor halvparten lenket til nettsider med høy autoritet som for eksempel Oxford-universitet. Den andre halvparten hadde ingen eksterne lenker. Resultatet var ikke overraskende at nettsidene med eksterne lenker rangerte mye høyere i søkeresultatene enn de uten.

Kapittel 5

Hva er off-page SEO?

Her tenker vi på alt vi kan gjøre som ikke skjer på vårt eget nettsted, og hvordan dette kan bidra til at vi viser igjen i søkeresultatene. Måten dette skjer på er ved at andre (personer, nettsted, nettsider, nyhetsbrev osv) som har et godt rykte lenker til vårt nettsted.

En måte du kan tenke deg hvordan dette skjer er at en lenke fra et annet nettsted er litt som et stempel fra de. Slik godkjenner de på mange måter ditt nettsted.

Å optimalisere et nettsted heter off-site. Det vi gjør da er å bedre hvordan nettstedet vårt blir sett på av brukere og søkemotorer med tanke på popularitet, relevans, pålitelighet og autoritet.

Hvorfor er off-page SEO viktig?

Selv om algoritmene en søkemotor bruker forandrer seg kontinuerlig er det en enighet i SEO-miljøet at lenker fortsatt er noe av det viktigste et nettsted kan ha, og det burde man bruke tid på å bygge opp. Når det er gjort riktig er det en viktig faktor for hvor et nettsted ender opp med å vise i søkeresultatene. Det forteller mye om relevans, pålitelighet og autoritet.

Lenker og off-page SEO

Å bygge lenker er hovedsakelig hva off-page SEO handler om. Søkemotorer bruker disse lenkene som en indikator på kvaliteten av innholdet slik at en nettside med mange lenker av høy kvalitet vil vanligvis være mer synlig enn en nettside som ellers er lik, men som har færre lenker til den.

Vi kan dele lenkene inn i tre forskjellige kategorier:

  • Manuelt bygget lenker
  • Naturlige lenker
  • Lenker vi skaper selv

Manuelt bygde lenker er lenker vi får gjennom en aktiv prosess. Vi ber andre om å lenke til innholdet vårt, det kan være kunder eller influencere, eller det kan være venner og bekjente.

Naturlige lenker er lenker andre gir oss uten at vi som eier og drifter et nettsted har vært involvert i. Det kan være noen som driver en blogg som liker det vi har laget og som velger å gi oss en lenke på sitt eget nettsted, eller det kan være en avis som lenker til en sak vi har produsert. Hvis du driver en nettbutikk kan det for eksempel være en produsent du forhandler varer for som velger å lenke til nettbutikken din.

Lenker vi skaper selv kan være at vi kommenterer på forum som har forbundet med vår målgruppe, det kan være bransjekataloger, det kan være spørsmål og svar nettsider og en rekke andre. Poenget her er at det er vi som går ut og plasserer lenken til nettstedet vårt.

Uansett hvordan du går fram for å skaffe en lenke til nettstedet ditt vil noen lenker ofte gi deg mer verdi enn andre, og disse er de viktigste lenkene. Hvordan vet vi hvilke nettsted som er de viktige? Jo, det er mange forskjellige faktorer som spiller inn her, og noen av de er:

  • Hvor populær nettstedet er.
  • Hvor relevant er det omtalte emne på nettstedet sammenlignet med vår side
  • Hvor ny lenken er
  • Teksten på selve lenken
  • Hvor pålitelig nettstedet er
  • Hvor mange andre lenker er det på nettstedet som lenker til oss
  • Autoriteten på nettstedet og nettsiden

Andre off-site SEO-metoder

Å bygge lenker er den meste brukte metoden, men det er også andre metoder du kan bruke for å bygge lenker og oppmerksomhet opp mot ditt nettsted. Dette kan være markedsføring i sosiale medier, gjesteblogging, podcaster, influencer-markedsføring, merkevarebygging, osv.

Det viktigste er derimot at alle disse metodene skal legge igjen et spor på internett. Om det er en lenke, eller at noen skriver om merkevaren din eller nevner nettstedet ditt, så er alt dette et mål i seg selv. Vi ønsker å bygge trafikk og vi ønsker å bygge tilstedeværelse.

En kommentar om lokal off-page SEO:

Off-page SEO står i kontrast til on-page SEO ved at off-page handler i alle hovedsak om hvordan vi mennesker oppfører oss. Vi kan si at det påvirker de organiske søkeresultatene og lokal SEO.

Tenk deg jungeltelegrafen som går, og at det er nødvendig å bygge seg et godt rykte som igjen bidrar til å drive trafikk.

Kapittel 6

Oppsummering

Hvis du har vært med så langt så har du fått en god oversikt på hva SEO innebærer, og du har et godt utgangspunkt for videre lesing. La oss oppsummere hva vi har gått gjennom:

  • Hvordan fungerer en søkemotor?
  • Hvordan SEO fungerer
  • Teknisk SEO som nettsidehastighet og on-page SEO.
  • Off-page og off-site SEO som lenkebygging
  • Hva er viktig å tenke på når det gjelder innhold?
  • Keywords
  • Den ideelle nettsiden
  • SEO Best practice

De forskjellige elementene i SEO er ikke kompliserte, men det krever tid, og det vil ta tid før resultatene er synlige. Har du gjort jobben, og er du grundig fra starten vil du over tid se resultat, og du vil se din synlighet øke i søkeresultatene.

Med økt synlighet vil du, hvis du gjør ting riktig, se din trafikk og dine konverteringsmål øke. Gjør du SEO-arbeidet grundig fra starten av er du også bedre rustet sammenlignet med dine konkurrenter.

SEO er heller ikke noe du skrur av slik en gjør med betalte kampanjer, det er som en selger som aldri tar fri, og vil fortsette å gi resultat over tid, men det er bare ett av verktøyene du burde bruke.

SEO bør ligge i bunn, men sammen med betalte annonser, sosiale medier, nyhetsbrev, podcaster eller influencere og lignende kan du virkelig nå bredt ut i et marked som får stadig større konkurranse.