
Designprosess
Designprosess med brukeren i sentrum.
Designprosess med brukeren i sentrum.
Vi jobber i en iterativ prosess hvor brukeren alltid står i sentrum. Brukernes tilbakemeldinger er det viktigste i alle faser. Vi har lang erfaring med design på digitale flater i ulike størrelser. I designprosessen forholder vi oss til prinsipper for den skjermstørrelsen det designes for, og lager responsive løsninger som fungerer optimalt uavhengig av skjermstørrelse.
Vi starter designprosessen med å tilegne oss kunnskap om løsningen som skal utvikles. Det å forstå menneskers oppførsel, behov og motivasjon, er essensielt for å kunne utvikle nyttige løsninger som faktisk blir tatt i bruk. I innsiktsfasen skapes en felles forståelse av designprosessen, og det settes forventninger og retningslinjer for alle involverte aktører i prosjektet.
Våre fokusområder:
Kartlegge behov
Definere målgruppe
Brukerbesøk
Observasjoner
Intervju
Ved å kartlegge behov så tidlig som mulig i designprosessen sikrer vi at løsningen er gjennomtenkt fra første stund.
Konseptfasen består av idégenerering og utvikling av løsningskonsepter på bakgrunn av resultatene fra innsiktsfasen. Løsningskonseptene kan bestå av alt fra håndtegnede skisser og tegninger på tavle, til mer detaljerte prototyper. Utformingen av konseptene er avhengig av prosjektets størrelse og type løsning.
Våre fokusområder:
Arrangere workshops
Tjenestedesign (kundereise)
Skissering
Målet med konseptfasen er å skape en felles forståelse av hvordan løsningen skal utformes. Samtidig er det svært kostnadsbesparende å utføre endringer i en konseptfase fremfor endringer i utviklingsfasen.
I designfasen konkretiserer vi resultatet av konseptfasen. Her utvikler vi klikkbare prototyper og en grafisk profil for løsningen. I denne fasen fokuserer vi også på universell utforming, slik at løsningen skal kunne brukes av alle.
Våre fokusområder:
Definere designprinsipper
Informasjonsarkitektur
Klikkbare prototyper
Universell utforming
Sluttresultatet av designfasen resulterer i et håndfast arbeid som overleveres til utviklerne.
Vi som UX designere har en viktig jobb med å kvalitetssikre at designspesifikasjoner blir ivaretatt under utviklingsprosessen.
Våre fokusområder:
Designdokumentasjon
Oppfølging av utviklerne
Universell utforming
For å sikre at design og funksjonalitet vil fungere slik vi har sett for oss har vi en tett dialog med utviklerne i prosjektet.
For å sikre at sluttbrukernes behov blir ivaretatt, utfører vi brukertester gjennom hele designprosessen. Jo oftere man tester, jo bedre blir løsningen.
Våre fokusområder:
Brukertesting i alle faser i designprosessen
Geriljatesting
Utvidede brukertester
Intervju
Workshops
Observasjoner
Metode og omfang av brukertestene er avhengig av hvor i designprosessen vi befinner oss, og hvilke testpersoner vi har tilgjengelig.
I en Problem Framing Workshop møtes interessenter og ledelse for å fordype seg i organisasjonens smertepunkter. Vi gjennomgår hva en Problem Framing Workshop er og hvordan man gjennomfører en slik workshop.