FAQ - Visma TendSign

- Få svar på det du lurer på

Her finner du ofte stilte spørsmål om verktøyet Visma TendSign.

Hvilke tjenester tilbyr Visma TendSign?
I Visma TendSign kan en innkjøper utføre hele innkjøpsprosessen, fra å lage en tidsplan og utarbeide kontraktsdokumenter til å annonsere, evaluere og kommunisere en beslutning. Tilsvarende kan en leverandør utføre hele anbudsprosessen i TendSign, fra å svare på spesifikasjoner til å sende inn tilbud for eventuelt tildeles kontrakten. Bestilleren kan i TendSign søke opp og ta del i organisasjonens ulike avtaler.


Hva er Visma TendSign?
Visma TendSign er et omfattende system for å forenkle anskaffelser for både oppdragsgivere og leverandører. Portalen er spesielt fokusert på offentlige anskaffelser, men fungerer også godt for større private bedrifter od deres innkjøpsbehov. Systemet inneholder alle verktøyene som trengs for å gjennomføre hele anskaffelses og tilbudsprosessen. For å jobbe i Visma TendSign trenger du kun en oppdatert nettleser slik som Internet Explorer.


Hvordan registrerer jeg meg på Visma TendSign?
Er du leverandør registrerer deg via linken på siden for "Anbud". Er du oppdragsgiver, må organisasjonen ha en lisens for å kunne bruke Visma TendSign. Hvis du har en lisens, kan du kontakte administrator for systemet som kan legge opp en konto for deg.


Jeg har glemt passordet. Hva gjør jeg?
Hvis du har glemt det gjeldende passordet kan du opprette et nytt. Dette gjør du ved å klikke på linken "Glemt passordet?" på påloggingssiden. Følg så instruksjonene på siden som fremkommer. Det nye passordet blir automatisk sendt til e-postadressen oppgitt i brukerprofilen din i systemet. Når du logger deg på Visma TendSign med det nye passordet som ble sendt til deg, vil du bli bedt om å endre dette til et passord du selv angir. Merk at dette passordet må være mellom 6-12 tegn samt inneholde både bokstaver og tall.


Hvorfor har brukerkontoen min blitt sperret?
Kontoen blir sperret når man har slått inn feil brukernavn eller passord mer enn tre ganger. Vennligst kontakte supporten per mail så aktiverer vi kontoen din igjen.


Hvorfor blir jeg utlogget automatisk fra systemet iblant?
Systemet kjenner når du ikke har arbeidet i systemet på en stund. Når du du vil arbeide videre må du logge deg inn igjen for systemet vil vite om det er du som vil arbeide videre. Anledningen til dette er at du ikke skal behøve å tenke på at du må logge deg ut av systemet når maskinen er uten bevåkning en lengre tid.



Passordet mitt til Anbudsvarsel (Opic) fungerer ikke i VismaTendSign?
Det er ulike innlogginger til Anbudsvarsel respektive Visma TendSign. Det er to ulike verktøy som krever ulike innlogginger. Dette beror på at det høyere krav på sikkerhet i TendSign.


Hvorfor blir jeg noen ganger logget ut av systemet automatisk?
Hvis du slutter å jobbe i programmet over en lengre periode, registrerer systemet dette. Når du prøver å fortsette å arbeide etter denne perioden må du logge deg inn igjen i systemet for å angi at det er du som ønsker å jobbe videre. Grunnen til dette er at du ikke skal måtte huske å logge ut av systemet når du forlater datamaskinen uten tilsyn i lang tid.


Hvordan oppretter jeg en konto når min virksomhet allerede er registrert?
Hvis du som leverandør får melding om at virksomheten allerede er registrert i Visma TendSign vil vi ta kontakt med den som allerede er ansvarlig for din virksomhet i systemet. Hvis dere har en gratis konto kan det opprettes kun en lisens eller brukerkonto. Den som først opprettet kontoen kan overføre denne til deg.
Hvis dere har en Plusskonto, kan du be din administrator om å opprette en konto for deg. Hvis du ønsker å oppgradere din virksomhet til en Plusskonto kan den personen som først registrerte kontoen enklest gjøre dette. Med Plusskonto kan dere registrere opp til fem lisenser, og du kan få din egen konto.


Personen jobber ikke her lenger, kan vi flytte kontoen?
Grunnkonto: Hvis du sletter gamle kontoen og gir den som ringer en ny konto. Alternativt skriv over navnet og kontaktinformasjonen for å opprettholde bud historie.

Plusskonto: Administrator i organisasjonen kan gjøre dette.


Hva skjer etter at jeg har registrert meg?
Når du er registrert på Visma TendSign vil du automatisk motta en e-postmelding som sendes til e-postadressen oppgitt under registreringen av kontoen din. Denne meldingen inneholder instruksjoner om hvordan du logger deg inn og aktiverer den nye kontoen.


Jeg kan ikke logge inn!
Kontroller at du bruker riktig passord og at ingen mellomrom ved et uhell har krøpet inn i den informasjonen du har mottatt fra oss via e-post. Passordet du fikk i meldingen fungerer bare én gang, så det er ditt valgte passord som skal brukes.

Kontroller at du er på https://tendsign.no/login.aspx og ikke andre steder.

Forsøk å tilbakestille passordet ved å klikke på linken: https://tendsign.no/login/reset_password.aspx


Jeg får en melding om at kontoen er sperret når jeg logger på. Hva gjør jeg?
At brukeren har blitt blokkert er sannsynligvis fordi du har prøvd å logge inn med feil passord flere ganger. Visma TendSign har en rutine som låser kontoen når brukeren taster feil passord tre ganger på rad. For å aktivere kontoen må du kontakte din administrator for systemet. Administrator kan ha deaktivert systemene. Så snakk med han eller hun for å finne ut hvorfor.


Hvordan går jeg frem for bare å se pågående (aktive) anskaffelser i overvåkingslisten?
Velg filteret List opp alle og klikk på Pågående under Velg anskaffelser. Under Velg anskaffelser kan du velge bare å vise pågående kunngjøringer, avlyste kunngjøringer, kunngjøringer med utgått tillbudsperiode og kunngjøringer uten tilbudsfrist (Blant disse finnes det kunngjøringer av typen veiledende kunngjøringer, anskaffelser etter forskriftens del I, innbydelser eller meldinger og kvalifiseringssystem). Du kan også velge å se kombinasjoner av flere av disse kategoriene.


Passordet mitt virker ikke når jeg skal logge meg inn. Hvorfor?
Når du logger deg på Visma TendSign for første gang, blir du bedt om å endre det midlertidige passordet du fikk tilsendt i e-postmeldingen med pålogginsdetaljer. Mest sannsynlig har du byttet til et nytt passord. Hvis du ikke husker passordet du skrev inn, går du gjennom linken "Glemt passordet?" på påloggingssiden og fyller ut informasjonen som etterspørres. Da sendes en ny e-postmelding med nye påloggingsdetaljer.


Hvordan kan jeg finne en anskaffelse, og begynne å lage et tilbud?
Når du logger deg på Visma TendSign; klikk på "Kunngjøringer" og "Aktuelle kunngjøringer". Da får du frem de kunngjøringene som er aktuelle i forhold til den søkeprofil du har angitt under "Kunngjøringer" + "Søkeprofil". Velg aktuell oppdragsgiver under "Velg oppdragsgiver". Gå inn på den aktuelle kunngjøringen og les kunngjøringen, eventuelle "Spørsmål/svar" og konkurransens dokumentasjon.

Det er også mulig å benytte valget "Kunngjøringer"+"Søk i kunngjøringer" for å søke frem kunngjøringer utover din angitte søkeprofil.

Hvis du ønsker å opprette tilbud, gå til fanen "Opprett tilbud" og du kommer i gang med tilbudsprosessen.


Jeg finner ikke igjen et spørsmål som jeg allerede har svart på!
Sannsynligvis bruker du et filter – for eksempel "Ubesvarte spørsmål". Hvis du vil se dokumentet i sin helhet, åpner du dokumentet i prosesstrinnet "Tilbud & Konkurransegrunnlag". Klikk på dokumentet i kolonnen "Navn") og naviger til du finner det aktuelle spørsmålet.


Jeg kan ikke svare i PDF!
Du har gått inn på dokumentet via kolonnen "Rapport" og da opprettes en pdf-versjon av dokumentet som kun er en "lese"-versjon. For å svare på spørsmål i dokumentet, gå inn i fasen "Tilbud" og trinnet "Konkurransegrunnlag". Klikk på det aktuelle dokumentet eller velg en filtrert visning, for eksempel "Ubesvarte spørsmål".


Jeg kan ikke laste opp en fil til tilbudet!
Kontroller at filen ikke er åpen i et program (Word, Excel, Acrobat Reader, etc.), og prøv på nytt. Prøv også å lukke hvert vindu til TendSign, og prøv på nytt. Hvis ingen av disse løser problemet, kan du bruke linken "For en forenklet versjon av opplastingen av filen, klikk her".


Visma TendSign sier jeg har et ubesvart spørsmål, men jeg har svart på alt!
Sjekk ubesvarte spørsmål. I de fleste tilfeller så det er et spørsmål som er koblet sammen med et annet spørsmål. For eksempel: "Hvis du ikke svarte på spørsmålet ovenfor med Ja, angi hvorfor". Dette må besvares med noe, for eksempel "Se ovenfor", "ikke gjeldende" etc, da TendSign ikke forstår at spørsmål er linket sammen.


Hvordan kan jeg påvirke kravene i en anskaffelse?
Når anskaffelsen har blitt kunngjort er det for sent å endre kravene. Ved å benytte tjenesten Markedsovervåking (inngår i Anbudsvarsel Pluss) kan du aktivt søke opp anskaffelser som har kontrakt som kommer til å utløpe i nær framtid. Ta kontakt med oppdragsgiveren i god tid for å legge fram hvordan du opplever at kravene bør settes i neste anskaffelse.


Hvilke innstillinger må jeg ha for å bruke Visma TendSign?
Det er noen viktige verktøy du må ha innstilt for å bruke Visma TendSign. Følgende må være aktivert:
  • Cookies
  • JavaScript
  • Stylesheet


Hvilke nettlesere kan jeg bruke?
For å benytte Visma TendSign må nettleseren kunne støtte JavaScript, og 128-bits kryptering. Vi anbefaler Microsoft Internet Explorer 5.5 eller nyere, Netscape Navigator 6.0 eller nyere og Firefox hvis du benytter Mac.

Innstillinger når Internet Explorer benyttes

Følgende innstillinger må kontrolleres for at Visma TendSign skal fungere best med webleseren Internet Explorer:

Åpne Internet Explorer og klikk i menylinjen, velg "Verktøy" og alternativet "Internet Options".

Kategorien "Generelt"

Finn "leserlogg" , klikk "Slett". Du må kanskje også å sjekke om boksene "skjemadata" og "passord" er valgt. Fullfør ved å klikke "Slett". Klikk "Innstillinger" til høyre for "Slett". Merk av knappen "hvor siden treffet" under overskriften "sjekk for nyere versjoner av lagrede sider". Avslutt med OK.

Fanen "Sikkerhet"

Velg ikonet "Klarerte områder": Klikk "områder" ute av boksen. Klikk for å fjerne "Krever servergodkjenning (https) for alle områder i denne sonen." Legg til tekst: *. tendsign.com og fortsette å legge til *. opic.com og *. parmen.se . Avslutt ved å trykke knappen "Lukk".

Kategorien "Personvern"

Popup-vinduer kan være blokkert for TendSign. Sikre at adressene *. tendsign.com, *. opic.com og *. parmen. se er lagt blant de tillatte webområder. Avslutt med tasten 'Lukk'.

Kategorien "Avansert"

Bla ned til sikkerhet (gul hengelås) og sikre at det er merket for : "ikke lagre krypterte sider på disken". Avslutt med OK.


Hvilken skjermoppløsning bør jeg ha?
Visma TendSign er tilpasset en skjermoppløsning på 800 x 600 eller høyere. Systemet utnytter høyere oppløsning ved å øke de dynamiske delene av systemet proporsjonalt. For å endre skjermoppløsningen på datamaskinen:

Microsoft Windows: Høyreklikk på skrivebordet og velg "Egenskaper" fra menyen som vises, deretter velger du "Settings". Endre oppløsningen til 800 x 600 eller høyere.

Macintosh: Gå til "Apple"-menyen og velg "Settings" og deretter "Display". Endre oppløsningen til 800 x 600 eller høyere.


Hvordan fungerer cookies på Visma TendSign?
Besøkende til et webområde som bruker cookies gjøres oppmerksom på at området inneholder slike, hvordan de brukes og hvordan de kan unngås. Alt etter gjeldende lovverk.

En cookie er en liten informasjonskapsel som er lagret på datamaskinen din når du besøker et nettsted. Cookies gjør at du kan bruker ulike funksjoner når du besøker nettstedet, for eksempel enklere navigasjon. Informasjonen i informasjonskapselen kan også brukes til å spore en brukers surfing. Når du besøker Visma TendSign blir cookies sendt mellom din datamaskin og vår webserver. I TendSign brukes kun tidsbegrenset cookies, så kalte "session cookies", som forsvinner når du lukker nettleseren. Hvis du ikke ønsker cookies, kan du sette nettleseren slik at den ikke tillater bruk av dem.


Hvorfor kan jeg ikke laste ned et vedlegg? Når jeg laster det ned, kan jeg verken lagre eller åpne.
Når du arbeider i Visma TendSign settes det opp en kryptert forbindelse. Så lenge du bare besøker steder så dekrypteres dokumenter vanligvis kun i datamaskinens interne minne. Hvis du vil lagre filer fra systemet ditt, må du tillate at krypterte sider lagres på disken.

Du kan finne oppsettet for Internet Explorer under Verktøy> Alternativer for Internett og kategorien Avansert. Under avsnittet Sikkerhet er en avkryssingsboks "Ikke lagre krypterte filer til disk" ("Ikke lagre enctypted sider på disken"). Pass på at denne boksen IKKE er avkrysset.


Hvor sikker er informasjonen i Visma TendSign?
All informasjon som sendes mellom VismaTendSign og datamaskinen er kryptert med SSL (Secure Socket Layer). Denne teknologien bruker 128-bits kryptering og er samme teknikk som for eksempel brukes for å sikre betalinger over Internett eller på din nettbank. Dette betyr at ingen andre kan dele informasjonen.

Avhengig av hvordan nettleseren er satt opp, kan du også få opp meldinger som spør om du godtar å motta og gi informasjon. At en side er kryptert, kan du enkelt sjekke på "Fil"-menyen, velg "Properties" for systemet, og velg "Certificates" eller ved å klikke på hengelåsen som vises i statuslinjen i nettleseren. I noen nettlesere fremkommer det i klarskrift at koblingen er trygg.


Hvordan kan jeg bidra til sikkerhet?
Du kan bidra til sikkerhet ved å lagre ditt brukernavn og passord på et trygt sted, fordi det er personlig. Ha alltid for vane å logge av og slå av nettleseren din når du forlater PC-en .Ellers kan noen andre ta del i arbeidet ditt. Du blir logget ut automatisk etter en stund hvis du ikke er "aktiv". For å fortsette må du logge inn på nytt.


Hvilken informasjon skal jeg gi for å lette feilsøking for brukerstøtte?
For å kunne hjelpe deg så raskt og effektivt som mulig er vi veldig takknemlig om du gir følgende informasjon når du kontakter oss:
  • Hva slags PC du bruker
  • Operativsystemet på datamaskinen, for eksempel Mac OS xx eller Windows xx
  • Hvilken nettleser du bruker, for eksempel Microsoft Internet Explorer 5.5 eller Netscape Navigator 6.0
Det hjelper også hvis du kan svare på følgende spørsmål:
  • Er standardinnstillingene i nettleseren endret ? I dette tilfellet, til hva?
  • Når brukte tjenester på Visma TendSign sist uten problemer?
  • Har du installert noen ny programvare før problemet oppstod?
  • Hva gjorde du i systemet når problemet oppstod?


Hva gjør jeg hvis et problem oppstår når jeg bruker Visma TendSign?
Vennligst ta kontakt med vår brukerstøtteavdeling (se kontaktinformasjon på påloggingssiden), hvis dine problemer ikke skyldes feilinnstillinger. Ha følgende opplysninger tilgjengelig for å lette feilsøking:
  • Hva slags PC du bruker
  • Operativsystemet på datamaskinen, for eksempel Mac OS xx eller Windows xx
  • Hvilken nettleser du bruker, for eksempel Microsoft Internet Explorer 5.5 eller Netscape Navigator 6.0
  • Hva gjorde du i systemet når problemet oppstod?


Hvorfor får jeg ikke lastet ned en fil når jeg klikker på en lenke til et vedlegg?
Når du prøver å laste ned en fil fra Visma TendSign forsøk å åpne den valgte filen i et nytt vindu i nettleseren din. Hvis det ikke åpnes noe vindu når du klikker på linken til et vedlegg, kan det være fordi:

1.Du har popup-blokkering installert.

Løsning: Endre popup-blokkering, slik at den tillater popup-vinduer fra nettstedene: https://tendsign.no/ og https://OPIC tendsign.no. Akkurat hvordan du gjør dette for å tillate noen nettsteder, avhenger av programvaren for pop-up-blokkering som du har installert.

2.Du har installert SP2 for Windows XP

Løsning: Support Pack 2 for Windows XP inkluderer en pop-up-blokkering rutine. Når du kommer til en nettside som forsøker å åpne et nytt vindu så stoppes den automatisk av denne rutinen, og en melding vises øverst i nettleservinduet. For å tillate pop-up vinduer for et bestemt nettsted, kan du klikke på denne informasjonen, og velg å alltid tillate popup-vinduer fra gjeldende området .Siden laster da på nytt, og du kan laste ned filer uten barrierer.


Jeg prøver å laste ned / åpne filer fra Visma TendSign, men det fungerer ikke!
En spesiell setting i Internet Explorer kan noen ganger føre til problemer ved nedlasting av filer. Dette fordi siden all trafikk i systemet er kryptert. Bruker du Internet Explorer, kan du prøve følgende:

1. Klikk på "Verktøy"-menyen.

2. Velg "Alternativer for Internett".

3. Velg "Avansert"-fanen.

4. Fjern merkingen i boksen "Ikke lagre krypterte filer til disk" hvis det er merket.

5. Lukk alle vinduer som bruker nettleseren og "start på nytt".

6. Prøv å laste ned en fil fra Visma TendSign.

 

Tilbake til Visma TendSign