Nordea oppnår store besparelser med eFaktura

Med over 75 % inngående eFakturaer oppnår Nordea store besparelser med Visma Proceedo.

– Vi har jobbet med å få våre leverandører til å levere eFaktura, men da Staten innførte krav om eFaktura i 2012 fikk vi god drahjelp. Nå leverer omlag 350-400 av våre leverandører eFaktura, noe som bidrar til økt automatisering av fakturahåndteringen hos oss, sier Øystein Engen, leder av Procurement Services i Nordea Norge.

Effektiv drift gir økte besparelser

Ved bruk av eFaktura og abonnement går tiden som brukes til manuell håndtering ned og i mange tilfeller så er behandlingstiden praktisk talt ikke-eksisterende. Dette fører igjen til at fakturaene blir betalt i rett tid. Man unngår den vanlige behandlingstiden man har ved skanning og tolkning.

En skannet faktura har en håndteringstid på i gjennomsnitt på 6 dager, mens en eFaktura håndteres på under 3,9 dager, viser tall fra Visma Proceedo. Med eFaktura effektiviseres altså fakturahåndteringen med 35 prosent.

– Med god oversikt over fakturastrømmen kan man lettere forhandle frem gunstige avtaler med leverandører fordi man kan tilby kortere betalingstid, avslutter Engen.  

Nordea oppnår store besparelser med eFaktura

Kontakt oss

Vi trenger ditt samtykke.