Choose language

Har du fått en SMS eller et brev fra oss om at du skylder penger?

Betalingspåminnelse eller inkassovarsel?

For spørsmål, send en henvendelse via kontaktskjemaet. 

 

Merk: Oppgi brevreferansen som står øverst i brevet du har fått. 

MinSide - betalingsportalen for deg som har fått inkasso

Inkassokrav?

Har du fått et brev med et saksnummer, kan du logge deg inn på MinSide og få full oversikt over kravet.

 

På MinSide kan du betale, se/be om fakturakopi eller kontakte oss.

Ofte stilte spørsmål

Mange lurer på det samme

Ofte stilte spørsmål og svar

Lurer du på hvor du finner mer informasjon om saken din, eller om det er mulig å få en betalingsutsettelse? Eller hva som skal til for å slette en betalingsanmerkning?

Få kontroll over gjelden

Har du mye gjeld, og ønsker å få kontroll? Vi har laget en oversikt som vi håper kan hjelpe deg på veien mot en gjeldfri hverdag.

1. Få oversikt

Det finnes mange hjelpemidler som kan bidra til bedre oversikt over utestående gjeld. Vi anbefaler deg å sjekke disse:

2. Opprett kontakt med de du skylder penger

Visste du at det kan være penger å spare på å kontakte de du skylder penger?

  • Har du lav inntekt, er arbeidsledig eller syk? Da kan du ha rett på sletting av renter på studielånet ditt
  • Har du blitt uføretrygdet? Da kan du få slettet studiegjeld

Etterspør gjerne påløpende kostnader, slik at det blir enklere å prioritere hva som må betales først.

3. Prioriter det som bør betales først

Etter at du har vært i kontakt med kreditor, kan det være lurt å se over hva som bør betales først. Når påløper eksempelvis kostnader?

Dersom du synes dette er vanskelig, finnes det hjelp å få. Du kan enten kontakte aktører som jobber med gjeld og refinansiering, eller NAV.

Hva bør jeg prioritere?

  • Prioriter de dyreste lånene først
  • Statlige krav som bøter, skyldig skatt eller moms

Kan jeg få avdragsfrihet?

Sjekk om du kan få avdragsfrihet for gjelden med lavest rente. Eksempler på dette er studielån, boliglån eller billån - i den rekkefølgen.

Du kan også få innvilget nedbetalingsplan og utsettelser hos den enkelte. Ta kontakt og spør.

4. Sjekk om du kan refinansiere

Å refinansiere betyr å gjøre endringer på den eksisterende gjelden du har.

Eksempler på det kan være:

  • Refinansiering av et lån
  • Å samle flere lån til ett større lån
  • Å ta opp et nytt lån for å betale et eksisterende lån
  • Å "bake inn" et mindre lån inn i et større lån - eksempelvis et forbrukslån inn i et boliglån

Hvorfor bør jeg vurdere å refinansiere?
Formålet med å refinansiere er å få bedre betingelser og lavere rente enn det du har i dag.

Det finnes flere aktører som kan tilby deg det, men de beste vilkårene får du stort sett hos din egen bank.

5. Har du oversikt, men ikke penger til å betale?

Selv om ting kan virke håpløst, finnes det aktører og personer der ute som ønsker å hjelpe deg.

NAV sitter på mye kompetanse om økonomi, gjeld og rådgivning. De møter på mange som er i ulike økonomiske situasjoner, og på NAV sine sider kan du blant annet få:

  • Møte med en rådgiver
  • Hjelp med å anskaffe deg oversikt
  • Bistand i dialog med kreditor(er)
  • Oppsett av budsjett
  • Bistand i sletting av gjeld
  • Gjeldsordning*

* Hvis du har store problemer med gjeld, kan en gjeldsordning gi deg mulighet til å få kontroll over økonomien din. Du kan søke namsmannen om en gjeldsordning. Med en gjeldsordning kan du betale så mye som mulig av det du skylder til kreditorene i en tidsbegrenset periode. Som regel har den varighet på 5 år. Når perioden er over, er du som hovedregel gjeldfri.