Qlik for retail

Omnikanal er den nye industristandaren og visualisering blir viktigere

I dagens retailbransje er tempoet i stadig endring og konkurransenivået er svimlende høyt. Digitaliseringen har for alltid endret retailbransjen, og e-handel har blitt en viktig salg- og markedsføringskanal. Aldri før har informasjon om produkter vært så lett tilgjengelig for kunder.

De tre største utfordringene i retailbransjen

Omni-channel har blitt den nye normalen og aktører i retailbransjen må være fleksible i møte med et nytt handlemønster. Aktører som gjenkjenner og proaktivt reagerer på de skiftende parametrene i markedet, vil være rustet til å kunne takle og være forut for de tre hovedutfordringene bransjen byr på.

1. Kunden har mer makt

Kundene er mer koblet til hverandre og mer informerte enn noensinne. Dagens “hidden consumers” bruker mobil og sosiale medier til å sammenligne produkter og gjennomføre kjøp hvor som helst og når som helst. Samtidig forventer de effektivitet og en omnikanal opplevelse når de handler.

 

2. Smidighet i forsyningskjeden er kritisk

Å tilby kunden muligheten til å se hele forsyningskjeden fra ordrekjøp til sluttleveranse, har gått fra å være noe som har vært greit å ha, til å bli en kritisk nødvendighet. I tillegg settes det krav til at et bestilt produkt sendes avgårde fra leverandøren kun timer etter den er bestilt, samt at retailere tilbyr en fleksibel og enkel returordning.

3. Butikkenes rolle har endret seg

De fysiske butikkene må innstille seg på å være et kundeservicesenter og en hub for forsyningskjeden. Butikkene vil være en viktig bidragsyter i distribusjonsnettverket.

Last ned ebok:

How to lead with data in the retail space

Mens omnikanal har ført til at noen forhandlere stagnerer, er det andre som ser på dette som en mulighet. I denne eboken avdekkes de store endringene som skjer i retailbransjen og hvordan du bør forholde seg til dem.

4 måter data endrer fremtiden til retail på

Dagens forbrukere er mer informerte enn noen gang og de forventer at informasjon er lett tilgjengelig for dem hele veien:


For å kunne møte disse høye forventninge til informasjonsdeling må aktører ha en tydelig og klar oversikt over alle data. Med Qlik dataanalyse kan du kombinere alle dataene dine, generere verdifull innsikt og endre din detaljhandel slik at den blir raskere, mer responsiv, smartere og mer kundeorientert.

Last ned infographic:

4 fundamental ways data is changing the face of retail

Data er nøkkelen til suksess i et marked som endres i høy hastighet. Lær hvordan du kan bruke data til å forbedre kundeopplevelser og øke verdien til kundene ved å laste ned vår infographic.

Last ned infographic

Qlik gjør det mulig å sømløst omgjøre en overflod av data til detaljerte kundedata som gir deg en fordel i markedet. Ved å samle omnikanaldata kan man skape seg et helhetlig bilde av kundenes kjøpevaner og preferanser.

Hvordan gjøre data om til innsikt?

Hvordan kan man møte forventningene til dagens forbrukere, henge med på endringene og  finne måter å opprettholde et konkurransefortrinn på? Ved å gi alle i organisasjonen tilgang til og innsikt i dine data, på en visuell og enkel måte.

91% av kunder har større sannsynlighet til å gjennomføre et kjøp fra merkevarer som gjenkjenner dem og tilbyr dem relevant innhold og tilbud til deres behov.

Last ned ebok:

Top 10 transformative analytics scenarios in retail

Mer enn 1100 retailselskaper verden over har tatt i bruk Qlik for å gjøre om sine rådata til handlekraftig innsikt. Mange av dem bruker én eller flere av de løsningene som gjennomgås i denne boken, for å bruke sine data mer effektivt.

Last ned ebok

- Vi oppnådde 100% avkasting bare i løpet av to måneder etter vi tok i bruk Qlik, sier IT direktør i S&P 500 Apparel Retailer.

Kontakt oss 

Vi trenger ditt samtykke.

Portrett av en Visma konsulent

Vi bruker cookies for å registrere din aktivitet på våre nettsider. Denne informasjonen kombinerer vi med opplysningene du oppgir for å danne en profil, slik at vi kan vise deg innhold tilpasset dine interesser. Ved å akseptere, tillater du oss å registrere og behandle din persondata som beskrevet her.