Analytics for retail

Omnikanal er den nye industristandaren. Visualisering og tilgjengeliggjøring av data er derfor viktigere enn noen gang.

De tre største utfordringene innen retail

I dagens retailbransje er tempoet i stadig endring og konkurransenivået er svimlende høyt. Digitaliseringen har for alltid endret retailbransjen, og e-handel har blitt en viktig salg- og markedsføringskanal. Produktinformasjon har aldri vært så lett tilgjengelig for kundene noe som leder til høyere forventninger og krav om personalisering. 

1. Kunden har mer makt

Kundene er mer koblet til hverandre og mer informerte enn noensinne. Dagens “hidden consumers” bruker mobil og sosiale medier til å sammenligne produkter og gjennomføre kjøp hvor som helst og når som helst. Samtidig forventer de effektivitet og en omnikanal opplevelse når de handler.

2. Smidighet i forsyningskjeden

Å tilby kunden muligheten til å se hele forsyningskjeden fra ordrekjøp til sluttleveranse, har gått fra å være noe som har vært greit å ha, til å bli en kritisk nødvendighet. I tillegg settes det krav til at et bestilt produkt sendes avgårde fra leverandøren kun timer etter den er bestilt, samt at retailere tilbyr en fleksibel og enkel returordning.

3. Butikkenes rolle har endret seg

De fysiske butikkene må innstille seg på å være et kundeservicesenter og en hub for forsyningskjeden. Butikkene vil være en viktig bidragsyter i distribusjonsnettverket.

4 måter data endrer fremtiden til retail på

Dagens forbrukere er mer informerte enn noen gang og de forventer at informasjon er lett tilgjengelig for dem hele veien. For å kunne møte disse høye forventninge til informasjonsdeling må aktører ha en tydelig og klar oversikt over alle data. Med Qlik dataanalyse kan du kombinere alle dataene dine, generere verdifull innsikt og endre din detaljhandel slik at den blir raskere, mer responsiv, smartere og mer kundeorientert.

av kunder forventer å kunne se leveransekjeden

av detaljhandelere trenger en intern oversikt

har en enkel oversikt internt og for kunder

Hvordan gjøre data om til innsikt?