Fire personer i workshop

Fjellsport.no

Det er ikke bare enkelt å lykkes som sportsforhandler i Norge, og som nettbutikk er det kanskje enda vanskeligere. Likevel har Fjellsport fått det til. De kvittet seg med slitsomme regneark og fikk bedre rapporter. 

– Vi sparer veldig mye tid

– Nå har vi brukt Qlik i litt over et år, og ser at vi sparer veldig mye tid. Det er lett å sette opp rapporter, og løsningen er svært enkel å bruke. Ansatte som kanskje ikke er så drevne i Excel og andre verktøy blir lett fortrolige med Qlik, og siden det er lett tilgjengelig å få frem data slik de ønsker det blir de selv flinkere til å lese informasjon ut av tallene, forteller Oppebøen.

Ved å ha enkelt tilgang til mye informasjon blir det også lettere å gjøre prediksjoner for hvordan driften kommer til å gå fremover. Dermed får også Fjellsport kvalitetssikret både rapporter og budsjetter bedre enn før, uten at det tar for mye tid.

– Vi sitter med informasjon på flere plattformer, inkludert SAP, Magento, Mailchimp og Analytics, og løsningen hjelper oss å sette sammen og å gjøre dataene lesbare uten at vi trenger å gjøre så mye selv. I dag brukes Qlik hovedsakelig innen produkt- og innkjøpsavdelingen, men også for rapportering på kundebehandling, i markedsavdelingen, og så og si alle KPI-er hentes ut fra QlikView.

Oppebøen slår også fast at det har vært viktig med en god IT-avdeling som i samarbeid med bWise kunne få satt opp løsningen på en måte som passet for dem.

– Som med de fleste IT-systemer som ikke er rene pakkeløsninger må man legge litt tid i oppsettet selv også, men når du først får det opp å gå er det et fantastisk verktøy, avslutter han.