
Big data
Big data er store mengder kvantitativ eller kvalitativ data – som i bunn og grunn er styrings- og beslutningsverktøy.
Big data er store mengder kvantitativ eller kvalitativ data – som i bunn og grunn er styrings- og beslutningsverktøy.
Selv om mange snakker om big data, betyr egentlig big data datasett som er så store og komplekse at de vanskelig å håndtere med konvensjonelle verktøy.
Gartners definisjon av big data omfatter 3 v’er: stort volum (volume), stor variasjon av informasjon (variation) og raskt endrende (velocity).
Datagrunnlaget som behøves for å bygge innsikten man ønsker seg må være tilgjengelig. De fleste organisasjoner har en god del data i egne systemer (både strukturert som i salgs- og økonomisystemer) og gjennom eksterne kilder (Statistisk Sentralbyrå, finanstall, kredittratingbyråer, sosiale medier, osv.).
I verste fall blir rapporter produsert og liggende i en innboks som en PDF-fil, mens i beste fall pumpes innsikt fra big data ut til den enkelte ansatte som har frihet til å agere utfra det (f.eks. en selger som automatisk får se et dashboard med KPI’er til en potensiell eller eksisterende kunde). Det handler like mye om å gi toppledelsen innsikt som å gi organisasjonen muligheten til å ta grep basert på innsikten. Det er derfor kritisk å gjøre god informasjon tilgjengelig på en måte som er forståelig for mottakeren. Visualisering av data nevnes ofte som en relativt enkel måte å sikre at flere mennesker forstår hva de ser.
Ikke nøl med å ta kontakt med oss.