Gå til hovedsiden

Vær relevant med kontekstuell annonsering

Bannerannonsering er ikke det det en gang var. Nå settes annonsene inn i en relevant kontekst for målgruppen din på nettsteder de besøker. Vi forklarer nærmere:

mann holder telefon viser hvor annonse kan vises

Ønsker du å skape oppmerksomhet rundt merkevaren eller bedriften din? Er det utfordrende å velge markedsaktiviteter som både skal være relevante, treffe målgruppen, og samtidig ta hensyn til både GDPR, «cookies-døden» og den nye iOS 14 oppdateringen? Svaret for de fleste er «ja!». Med de mange digitale mulighetene som finnes så er ikke det vanskelig å ta de riktige beslutningene. Det vil vi gjerne hjelpe deg med.

Bannerannonser kan være svært effektive når det kommer til å skape oppmerksomhet rundt en merkevare. Bannerannonser er annonser som typisk er plassert i aviser, både på forsiden og inne i artikler. Utfordringen med slik type annonsering er at de kan oppfattes som irriterende, at de er «i veien» eller er dårlig plassert med tanke på innholdet rundt. Annonseringen kan også ha utfordringer med å være effektive samtidig som man ivaretar regelverket rundt persondata.

Kontekstuell annonsering er relevans

Kontekstuell annonsering er en annonseform som plasserer annonser inne i artikler som er relevante for budskapet i annonsen. Nøkkelordet her er altså relevans. Her styrer man selv hvilket tema som er relevant for sin merkevare, samtidig som man ivaretar sikkerheten med å definere ord som man ikke ønsker å være synlig på. Nedenfor er to eksempler på annonsører som har brukt kontekstuell annonsering.

Vertical Playground planla for Norgesferie

Vertical Playground ønsket å være synlig for personer som skulle ta i bruk den norske naturen gjennom sommeren i 2020. I et år med strenge korona-tiltak skulle de fleste være hjemme, og vi forventet at det kom til å skrives mye om reiser og opplevelser i vårt langstrakte land. For Vertical Playground satte vi opp temaer knyttet til Norgesferie, fjellturer og annet friluftsliv, samtidig som vi ekskluderte artikler som omhandlet ulykker, dødsfall og lignende. På denne måten fikk Vertical Playground høy og relevant synlighet i artikler som målgruppen ville lese.

Annonser for kurs og rådgiving med AAK Safety 

AAK Safety er markedets ledende leverandør av kurs og rådgiving innen fallsikring, redning og tilkomstteknikk, og de er sterkt representert innen offshore-industrien. For de er det viktig å hele tiden jobbe med top-of-mind for å sikre høy kjennskap og kunnskap hos sine potensielle kunder. For AAK Safety satte vi opp temaer knyttet til offshore-industrien, for å treffe personer som med høy sannsynlighet jobber innen industrien. Og som hos Vertical Playground ekskluderte man også her ord som ulykke, fallulykke, død og lignende.

Både Vertical Playground og AAK Safety sikret seg god synlighet og relevans gjennom den avsatte kampanjeperioden ved bruk av kontekstuelle plasseringer. Annonseringen plasserte deres budskap midt i blikkfanget til målgruppen i artikler på nett, samtidig som de tok personvernet på alvor. 

Persondata og cookies

Med både GDPR, “cookies-døden” og den nye iOS 14-oppdateringen vil det bli bli mer utfordrende for bedrifter å sikre skreddersøm og relevans i annonsene sine. Fordelen med å bruke kontekstuelle plasseringer er at de er helt uavhengig av persondata og cookies. Her trenger man ikke å bruke noen form for persondata for å treffe målgruppen ettersom man kun plasserer annonsene etter innholdet i artiklene. 

Med kontekstuell plassering kan du altså være trygg på at annonseringen ikke går på bekostning av personvern, samtidig som du sikrer god relevans for annonsene dine. 

Vi har et tett samarbeid med den norske kontekstuelle plattformen Kobler som i 2020 ble kåret til en av Norges mest lovende martech-selskaper! Med vårt samarbeid sikrer vi våre kunder å plassere deres budskap i relevante redaksjonelle miljøer. 

Mest populære