Utestående fordringer? Slik får du raskere betalt

Ha et nært og godt forhold til løsningsgraden din
Løsningsgrad er et nøkkelord som går igjen i innfordrings- og inkassosammenheng. Begrepet refererer til hvor stor andel av fordringer som overføres inkassoselskapet, som faktisk blir betalt.

Logikken er enkel: Jo flere som betaler fakturaene dine, jo mer penger får du inn på konto, og jo bedre blir resultatet på bunnlinjen. Hvis alle kundene dine betaler alle fakturaene fra deg, er løsningsgraden 100 prosent.

Her er åtte tips for å få inn utestående fordringer raskere

1. Vær risikobevisst
Vurder i hvilken grad du bør kredittsjekke kundene dine ved alle kredittsalg, noen kredittsalg eller ingen. Mange sjekker alle nye kunder, men husk også å kredittvurdere gamle kunder med jevne mellomrom – ingen er garantert evig betalingsdyktighet.

2. Registrer kundeinfo
Vær nøyaktig når du registrerer ny kundeinfo. Registrer alltid organisasjonsnummer til bedriftskunder og fødselsdato/fødselsnummer til personkunder. Sjekk også at leverings- og fakturaadresse er korrekt.

3. Dokumentér
Sørg for tydelige avtaler og god ordredokumentasjon. Ved større salg: Vær sikker på at bestilleren har signaturrett. Hvis ikke kan kravet mot selskapet være rettslig ugyldig.

 

Prøv vår kredittkalkulator og se hvor mye du kan forbedre likviditeten i din bedrift

4. Send faktura tidlig
Send faktura så snart varen eller tjenesten er levert. Det gir kortere kredittid, pengene raskere inn på konto og mindre risiko for at fordringer går tapt. Husk også at foreldelsesfristen løper fra den datoen du tidligst kunne ha fakturert, ikke nødvendigvis fra fakturadato.

5. Purr med det samme
Ble ikke regningen betalt ved forfall? Vær rask med å purre. Blir den fortsatt ikke betalt? Send kravet til inkasso. Mange purringer skyver bare saken din lenger bak i betalingskøen til skyldneren.

6. Oppdater kundeinformasjonen
Oppdater kundedatabasen din jevnlig med nye adresser, nye kontaktpersoner osv. Feil i adresser og kontaktinfo sender mange fakturer på tidkrevende runder både i postgangen og hos mottakeren.

7. God kundeservice forkorter kredittiden
Svar raskt og imøtekommende når kunden tar kontakt for å oppklare forhold rundt fakturaen. God kundebehandling øker sjansen for at fakturaen blir betalt.

8. Gjør deg kjent med lover og regler
God oversikt over innfordringsprosessen gjør deg bedre rustet i innfordringsarbeidet i egen organisasjon, ikke minst når fakturaen ikke blir betalt.

 

kundefordringer

Vil du ha flere råd og hjelp til å øke løsningsgraden din?
Visma Collectors hjelper bedrifter med å redusere tap på fordringer. Våre tjenester inkluderer fakturaproduksjon og utsendelse, betalingsoppfølging, rettslig inkasso, overvåking og rådgivning. Kort sagt så dekker vi hele innfordringsprosessen, og du velger selv hvor mye du vil sette bort til oss.

Besøk vår hjemmeside eller ta kontakt ved å fylle ut skjemaet under. Du kan også ringe oss på 815 66 360.

 

 







 

Tekst: Ragnhild Bergsmyr

 

 

 

Lisa works in the Corporate Marketing department in Visma. Before joining Visma in 2011 she lived several years in London working for international companies, as well as working one year in New York. Lisa holds a Bachelor Degree in International Marketing from BI Norwegian School of Management.
Kontakt Lisa: