60 % av de som ikke har betalt faktura i tide, sier det er på grunn av uoppmerksomhet.
Innarbeid gode rutiner gjennom hele innfordringsprosessen
Vi gir deg her tips til hvilke rutiner din bedrift bør etablere i hvert steg av prosessen. Last ned vår gratis guide å lese mer om hvert punkt.
- Tilbud/Kontrakt
Første steg er avklaring av kontraktbetingelser. Sørg for å vurdere leveransevilkårene nøye og bestem hvor lang tid kunden skal få på å betale. Bli enig om faktureringsbetingelser og fakturer så raskt som mulig. - Ordre/Leveranse
Når leveransen/ordren skal godkjennes, bør kunden kredittsjekkes om du er usikker på kredittverdigheten. Du bør ha som rutine å kredittsjekke både eksisterende og nye kunder jevnlig. Om kunden har utestående forfalte fordringer, kan du lage en kredittpolicy med et maksimalt beløp som du kan gi kunden i kreditt. - Fakturering
Jo raskere du fakturerer, desto fortere kommer pengene inn. Bruk efaktura: Ikke bare sparer efaktura deg for tid, men du er sikret at den kommer frem og det er større sjanse for at fakturaen blir betalt i tide. Du slipper i tillegg alt arbeid knyttet til sending av fakturaer og oppfølging. - Innfordring/Reklamasjon
60 % av de som ikke har betalt faktura i tide, sier det er på grunn av uoppmerksomhet. Lag derfor faste rutiner på oppfølging av ubetalte fakturaer. Det innebærer å sende påminnelse, purring og inkassovarsel etter et fast antall dager. - Mottak/Avstemming
Etabler effektive rutiner for innlesing og avstemming av innbetalinger. Om kunden ikke betaler på grunn av dårlig betalingsevne eller -vilje, så kan du vurdere å overlate jobben til et inkassobyrå.
Alle bedriftsledere er opptatt av å ha fornøyde kunder. Dersom du velger å ha en mer profesjonell tilnærming til innfordring vil kunden oppleve din bedrift som en mer ryddig og pålitelig leverandør.
Tekst: Lisa Skoglund
KLIKK FOR Å LÆRE MER I VÅR GRATIS GUIDE