Slik unngår du tap på dine kundefordringer

Norske forbrukere bruker i snitt 22 dager på å betale for seg, en uke lenger enn betalingsfrist. Bedrifter bruker 32 dager og det offentlige 34 dager. Økningen i antall inkassosaker de siste årene skyldes en kombinasjon av økt kredittsalg via faktura, i tillegg til at flere bedrifter anvender inkassobyråer til å profesjonalisere innfordringen.

60 % av de som ikke har betalt faktura i tide, sier det er på grunn av uoppmerksomhet.

Hvordan kan du få dine kunder til å betale raskere?
I videoen under gir Liv-Kari Kroken, Administrerende direktør i Visma Collectors, deg tips til hvordan unngå tap på kundefordringer. 

 

Innarbeid gode rutiner gjennom hele innfordringsprosessen 
Vi gir deg her tips til hvilke rutiner din bedrift bør etablere i hvert steg av prosessen. 
Last ned vår gratis guide å lese mer om hvert punkt.

 

  1. Tilbud/Kontrakt
    Første steg er avklaring av kontraktbetingelser. Sørg for å vurdere leveransevilkårene nøye og bestem hvor lang tid kunden skal få på å betale. Bli enig om faktureringsbetingelser og fakturer så raskt som mulig.
  2. Ordre/Leveranse
    Når leveransen/ordren skal godkjennes, bør kunden kredittsjekkes om du er usikker på kredittverdigheten. Du bør ha som rutine å kredittsjekke både eksisterende og nye kunder jevnlig. Om kunden har utestående forfalte fordringer, kan du lage en kredittpolicy med et maksimalt beløp som du kan gi kunden i kreditt.
  3. Fakturering
    Jo raskere du fakturerer, desto fortere kommer pengene inn. Bruk efaktura: Ikke bare sparer efaktura deg for tid, men du er sikret at den kommer frem og det er større sjanse for at fakturaen blir betalt i tide. Du slipper i tillegg alt arbeid knyttet til sending av fakturaer og oppfølging.
  4. Innfordring/Reklamasjon
    60 % av de som ikke har betalt faktura i tide, sier det er på grunn av uoppmerksomhet. Lag derfor faste rutiner på oppfølging av ubetalte fakturaer. Det innebærer å sende påminnelse, purring og inkassovarsel etter et fast antall dager.
  5. Mottak/Avstemming
    Etabler effektive rutiner for innlesing og avstemming av innbetalinger. Om kunden ikke betaler på grunn av dårlig betalingsevne eller -vilje, så kan du vurdere å overlate jobben til et inkassobyrå.

Alle bedriftsledere er opptatt av å ha fornøyde kunder. Dersom du velger å ha en mer profesjonell tilnærming til innfordring vil kunden oppleve din bedrift som en mer ryddig og pålitelig leverandør.

 

KLIKK FOR Å LÆRE MER I VÅR GRATIS GUIDE

Unngskjermbilde