Slik unngår du tap på dine kundefordringer

Norske forbrukere bruker i snitt 22 dager på å betale for seg, en uke lenger enn betalingsfrist. Bedrifter bruker 32 dager og det offentlige 34 dager. Økningen i antall inkassosaker de siste årene skyldes en kombinasjon av økt kredittsalg via faktura, i tillegg til at flere bedrifter anvender inkassobyråer til å profesjonalisere innfordringen.

60 % av de som ikke har betalt faktura i tide, sier det er på grunn av uoppmerksomhet.

Hvordan kan du få dine kunder til å betale raskere?
I videoen under gir Liv-Kari Kroken, Administrerende direktør i Visma Collectors, deg tips til hvordan unngå tap på kundefordringer. 

 

Innarbeid gode rutiner gjennom hele innfordringsprosessen 
Vi gir deg her tips til hvilke rutiner din bedrift bør etablere i hvert steg av prosessen. 
Last ned vår gratis guide å lese mer om hvert punkt.

 

  1. Tilbud/Kontrakt
    Første steg er avklaring av kontraktbetingelser. Sørg for å vurdere leveransevilkårene nøye og bestem hvor lang tid kunden skal få på å betale. Bli enig om faktureringsbetingelser og fakturer så raskt som mulig.
  2. Ordre/Leveranse
    Når leveransen/ordren skal godkjennes, bør kunden kredittsjekkes om du er usikker på kredittverdigheten. Du bør ha som rutine å kredittsjekke både eksisterende og nye kunder jevnlig. Om kunden har utestående forfalte fordringer, kan du lage en kredittpolicy med et maksimalt beløp som du kan gi kunden i kreditt.
  3. Fakturering
    Jo raskere du fakturerer, desto fortere kommer pengene inn. Bruk efaktura: Ikke bare sparer efaktura deg for tid, men du er sikret at den kommer frem og det er større sjanse for at fakturaen blir betalt i tide. Du slipper i tillegg alt arbeid knyttet til sending av fakturaer og oppfølging.
  4. Innfordring/Reklamasjon
    60 % av de som ikke har betalt faktura i tide, sier det er på grunn av uoppmerksomhet. Lag derfor faste rutiner på oppfølging av ubetalte fakturaer. Det innebærer å sende påminnelse, purring og inkassovarsel etter et fast antall dager.
  5. Mottak/Avstemming
    Etabler effektive rutiner for innlesing og avstemming av innbetalinger. Om kunden ikke betaler på grunn av dårlig betalingsevne eller -vilje, så kan du vurdere å overlate jobben til et inkassobyrå.

Alle bedriftsledere er opptatt av å ha fornøyde kunder. Dersom du velger å ha en mer profesjonell tilnærming til innfordring vil kunden oppleve din bedrift som en mer ryddig og pålitelig leverandør.

 

KLIKK FOR Å LÆRE MER I VÅR GRATIS GUIDE

Unngskjermbilde

 

Lisa works in the Corporate Marketing department in Visma. Before joining Visma in 2011 she lived several years in London working for international companies, as well as working one year in New York. Lisa holds a Bachelor Degree in International Marketing from BI Norwegian School of Management.
Kontakt Lisa: