Hvordan har Tufte Wear rigget seg for e-handel?

Tufte Wear

Vil du heller se og høre denne historien, finner du filmklippene med Tufte Wear her.

For veldig mange som driver med e-handel har det siste tiåret handlet om å lage en god brukeropplevelse i nettbutikken. Fokuset har i stor grad vært på å ha et godt webdesign, enkle betalingsløsninger og god søkemotoroptimalisering.

Kundene er vant til å handle i lekre nettbutikker med moderne farger og fonter. De finner det de trenger gjennom enkle Google-søk, og de betaler med ett klikk i Klarna. Altså er fasaden til mange bedrifter i orden. Men hvordan ser det ut på baksiden?

Tufte Wear har solgt over 1,3 millioner boksershortser siden 2012. Men det er ikke bare populære boksere som har stått for suksessen. Verdien av å være rigget med digitale løsninger merker de spesielt nå som hverdagen plutselig er snudd på hodet.

– Hadde krisen kommet i fjor, hadde det vært en brattere oppoverbakke enn nå. Vi skulle nok fortsatt klart oss, likevel er vi sterkere rigget og mer robuste enn for bare ett år siden, forteller daglig leder Per Øyvind Jacobsen i Tufte Wear.

 

100 prosent vekst i netthandelen i løpet av ett år

– Unntakstilstanden rammer selvfølgelig oss også. Vi går en krevende tid i møte fordi mange av forhandlerne våre holder stengt. Når det er sagt, koker det på nettsiden. Vi ser en tydelig økning i trafikk og salg, så jeg er trygg på at vi skal komme oss gjennom dette.

Tufte Wear er en av flere bedrifter som har skjønt tegningen, eller skal vi si regningen. De har vært raske på ballen med ny teknologi fordi de ser verdien av å forstå seg på e-handel.

– Hovedforskjellen på det å drive varehandel i dag, kontra for 10–15 år siden, er at vi i dag alltid må være på. En stadig større andel av salget går på nett, og derfor må både vi og systemet vårt være på når kunden er på.

Han forklarer hvordan de i 2020 jobber på en helt annen måte enn før, der de er stadig mindre avhengig av å sitte på kontoret omringet av papirer og store servere.

– I fjor flyttet vi ERP- og logistikksystemet vårt til skyen, og vi ser etter bare et snaut år en markant forbedring. Netthandelen har økt med 100 prosent bare siden i fjor. Å jobbe nettbasert har skapt et fundament som gjør at vi kan vokse videre, uten å være bekymret for at systemet i bunn holder mål.

Overgangen var «ganske dritt»

Gode resultater til tross: Det er krevende å skulle gå over til et nytt system mens det gamle systemet fortsatt skal holde butikken i gang. For kundene skal jo ha varer som normalt. Ja, ikke bare krevende, men «ganske dritt», ifølge tidligere økonomisjef Bendik Sogn.

– Men nå som vi er over på den andre siden, har lært å bruke systemet og ser at det funker, så er det absolutt verdt det, forteller han.

FInn ut mer om logistikksystemet til Tufte Wear

3