Tid for å sette nye mål

Sett_deg_målDet nærmer seg et nytt år – med nye muligheter. Det er opp til deg selv om du griper dem.

Det tradisjonelle budsjettet er for mange bedrifter en viktig del av det å sette seg nye mål. I praksis gjør mange det slik at de plusser på noen prosenter på hver post – og vips, så har de budsjettet klart.

Skjer det etter gammel vane i din bedrift, også? Glemmer du å tenke gjennom hva som skal til for faktisk å nå målene? Å gjøre det som skal til underveis for å nå målene, er helt avgjørende hvis du ønsker å endre noe og bli kvitt gamle vaner eller uvaner. Uansett om det gjelder økonomi, næringsvirksomhet, læring/utdanning, helse, trening eller andre områder som er viktige for deg.

Noen lykkes og andre ikke

Det å gjøre det som skal til utgjør forskjellen på den som lykkes og den som mislykkes. Bare tenk på nyttårsforsettene: Vi skal slutte å røyke, komme i bedre form, gå ned x antall kilo osv. I starten av januar er treningssentrene fulle av ivrige trimmere, men i slutten av årets første måned er det god plass.

Hold ut i endringsprosessen

En av  de viktigste årsakene er at vi ikke er forberedt på at endringsprosesser fører oss ut i en bølgedal av frustrasjon og desperasjon. Det mener i hvert fall de to amerikanske psykologene Don Kelley og Daryl Connor. Allerede på 1970-tallet lanserte de det de kaller «The Emotional Cycle of Change», og de hevder at vi ved alle typer endringer går gjennom disse fasene:

  1. Uinformert optimisme («Det høres spennende ut»-fasen). Vi ser bare fordelene, og ikke ulempene/kostnadene.
  2. Informert pessimisme («Nåja, endringen vil nok medføre en del jobb og ubehageligheter»-fasen). Vi begynner å se at dette kommer til å koste tid og krefter. Vi lurer på om det virkelig er verdt bryet.
  3. Desperasjon/fortvilelse («Nei altså, det fungerte da bra tidligere, også»-fasen). Vi kjenner på ubehaget endringene fører med seg, og fordelene virker å være langt unna. Det er her de fleste gir opp, og går tilbake til den gamle måten. Faren for det er overhengende hvis du ikke har en klar intensjon med hvorfor du vil endre.
  4. Informert optimisme («Men dette ser da faktisk ut til å fungere»-fasen). Fordelene begynner å vise seg, og du er i ferd med å endre dine vaner. Her gjelder det ikke å stoppe!
  5. Suksess og fullføring (Du har gjennomført den planlagte endringen, og opplever at den har ført deg/din virksomhet framover). Fordelene viser seg for fullt, og belastningen og kostnadene i endringsprosessen er borte.

Kelley og Connor hevder at alle endringer gjør at du går gjennom en slik syklus, i ulik hastighet, og at de fleste gir opp i fase tre, og faller tilbake til den gamle måten å gjøre ting på.

Du står sterkere i møtet med endringsmotviljen hvis du har en klar intensjon med det du gjør, også når det gjelder å gjøre det som skal til for å nå dine økonomiske mål for neste år.

 

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: