Ti tips som kan gjøre hverdagen lettere og mer innbringende for deg med enkeltmannsforetak.

Ti tips til deg som har eller skal starte enkeltmannsforetak

Det er mye å tenke på når du sitter der med et enkeltmannsforetak. Her er ti tips som kan gjøre hverdagen lettere og mer innbringende.

 1. Kom i gang med salget

Den tida er forbi da vi snekret og snekret på produktet eller tjenesten i månedsvis, og hadde den fiks ferdig før vi begynte salget. Start salget så snart som mulig.

 2. Sett riktig pris, og ikke sett den for lavt

Mange setter en altfor lav pris når de går over fra å være lønnsmottaker til å bli selvstendig næringsdrivende. Ikke gå i felle å sette prisen lavt for å komme inn på markedet. Det er en kjempetabbe. Gi eventuelt rabatt, slik at den ordinære prisen er tydelig.

 3. Sett av penger til forskuddsskatten

Selvstendig næringsdrivende har plikt til å betale forskuddsskatt. Denne skal betales fire ganger per år, ut fra hva som er din antatte inntekt. Sett av penger til skatten fra første inntektskrone.

4. Unngå stor risiko

Risiko og enkeltmannsforetak hører ikke sammen. Hvis du ikke greier å betale regningene i enkeltmannsforetaket, kan nemlig kreditorene (de du skylder penger til) kreve at du selger personlige eiendeler for å få penger nok til å betale. I verste fall kan boligen din ryke, og du kan gå personlig konkurs.

5. Skaff deg et nettverk

Det er et privilegium å kunne styre sin egen tid. Mange som driver enkeltmannsforetak kan også ofte bestemme hvor de gjør jobben. Men friheten kan også bli din fiende. Sørg for å omgi deg med et nettverk som gir deg energi, og som kan dytte deg i riktig retning.

6. Bruk tidsressursen best mulig

Hvis du har klare mål, blir det lettere å skrelle bort unødvendige gjøremål. Tenk på om det du gjør akkurat nå bidrar til å føre deg nærmere målet.

Dette er viktig uansett, og kanskje ekstra viktig i et enkeltmannsforetak, der det meste står og faller med din innsats. Tida er sannsynligvis den mest dyrebare ressursen du har.

7. Lag gode rutiner

Bestem deg umiddelbart for å få gode rutiner for behandling av bilag, dokumenter og papirer. Få god struktur i både hyller, skap, permer, på det fysiske skrivebordet og på pc-en. God struktur i starten sparer deg for mye tidssløsing senere.

8. Vokt deg for Internett og duppeditter

Min egen virksomhet er helt nettbasert. Da ligger verden for mine føtter, og nettopp dette er utfordringen. Hvis du driver nettbasert virksomhet, må du være på vakt overfor de endeløse fristelsene. Har du forsøkt å koble ut Internett og sette mobilen i flymodus når du skal konsentrere deg om en viktig arbeidsoppgave? Det tar fem sekunder, men kan spare deg for mye tidssløsing.

9. Fordel arbeidsoppgaver i bolker

Sørg for å ha et godt system for dine oppgaver og gjøremål. Start alltid dagen med gjøremål som du vet gir en positiv effekt for virksomheten din (les: gir inntekter). Forsøk å samle de kjedelige administrative oppgavene, og få dem unna i bolker.

10. Velg riktig regnskapsverktøy fra starten av

I takt med at din bedrift vokser, kan det dukke opp nye behov. Du sparer mye tid ved å bruke et verktøy fra starten av til fakturering og regnskapsføring. Med en nettbasert løsning vil du alltid ha tilgang til dine bedriftsdata via PC, Mac, nettbrett eller smarttelefon, uansett hvor du befinner deg. Prøv vår nettbaserte regnskapsprogram for små bedrifter gratis!

 

Er du helt i startfasen? Da kan du lese vår gratis guide om ‘Slik etablerer du en bedrift’
med viktige ting å tenke på når du skal starte egen bedrift.

 

 

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: