Tar norske bedrifter mer hensyn til miljøet enn svenske?

Ifølge tall fra Vismas nordiske Næringsbarometer så gjør de nettopp det.  I Norge tenker over halvparten av små og mellomstore bedrifter på miljøet når de gjør innkjøp. Knapt fire av ti bedrifter i Sverige gjør det samme.

Regionale forskjeller

Næringsbarometeret avdekker store regionale forskjeller i begge land når det kommer til hvor viktig hensynet til miljøet er. I Norge ligger Oslo helt på topp med 64,4 prosent etterfulgt av Østfold med 61,1 prosent. På bunnen finner vi Vest-Agder med 37,8 prosent. Blant de svenske bedriftene ligger de jämtlandske på topp. I Jämtland, som ligger midt i Sverige, sier 75 prosent at de tar hensyn til miljøet når de gjør sine innkjøp. På bunnen finner vi Västmanland med bare 13,8 prosent. Rapporten viser at selv i de regionene der miljøspørsmålet er minst viktig, er det fortsatt dobbelt så mange miljøbevisste bedrifter i Norge enn i Sverige.

Rett pris avgjør

I både Sverige og Norge angir bedriftene at det er prisen som avgjør om de er villige til å ta miljøhensyn eller ikke. Med rett pris hadde dermed kanskje enda flere tatt hensyn til miljøet når de gjør innkjøp. Ved å senke prisene på miljøvennlige produkter burde leverandørene ha store muligheter til å både øke salget og samtidig ta vare på miljøet!

Les mer om Næringsbarometeret

Liv Hauknes Enoksen jobber som Content Marketing Specialist. Hun har en M.Sc in Marketing and Organisational Communication og B.Sc in International Marketing. Jobber i hovedsak med sosiale medier og innhold i digitale kanaler.
Kontakt :