Stor optimisme blant norske bedrifter

Mer enn halvparten av bedriftene regner med økt omsetning i 2014. Det viser ferske tall fra Vismas Næringsbarometer som er basert på en undersøkelse gjort blant små og mellomstore bedrifter i Norge i perioden 10-17 mars 2014. Resultatet stemmer godt overens med tall som ble lagt frem av finansminister Siv Jensens produksjonskommisjon.

Det er flere aspekter som bidrar til økt salg. Økt intern kapasitet, høysesong om sommeren, flere salgskanaler og flere eller bedre produkter er sentrale faktorer som bidrar til økt salg ifølge undersøkelsen. Nær 80 prosent av respondentene svarte at salgsinntektene de siste månedene ble bedre enn, eller slik som forventet.

Vestfold og Troms mest optimistisk

Bedriftene i Vestfold og Troms er de mest optimistiske i landet når det gjelder forventningene om økt omsetning. Nær seks av ti, 57 prosent, regner med økt salg det kommende halvåret. Kommende sommermåneder med økt turisme, bidrar til optimismen i disse fylkene.

Prosentvis oversikt over omsetningsforventninger: 

Kart640

 

Om Vismas Næringsbarometer:
Vismas Næringsbarometer er en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant små og mellomstore bedrifter i Norge i perioden 10-17 mars 2014. Målet er å kartlegge trender og forskjeller i forventinger innen salg og innkjøp. Om lag 2000 virksomheter har svart på undersøkelsen som inneholder spørsmål om salg, innkjøp og miljøaspekter.

Les mer om Vismas Næringsbarometer

 

 

 

Liv Hauknes Enoksen jobber som Content Marketing Specialist. Hun har en M.Sc in Marketing and Organisational Communication og B.Sc in International Marketing. Jobber i hovedsak med sosiale medier og innhold i digitale kanaler.
Kontakt :