Full sal på seminar og filmvisning

Auditoriet var fylt til randen på onsdagens inspirasjonsseminar og filmvisning. Mamut Norge hadde invitert studenter, gründere og småbedriftseiere til visning av filmen The Startup Kids.  Nyetablerte/Start-up’s er en viktig målgruppe for oss og vi ønsker å ta en klar og tydelig posisjon mot denne målgruppen.

Vårt mål er at så mange som mulig lykkes med oppstart av sine bedrifter gjennom å ta smarte valg og få kontroll og oversikt over inntekter, kostnader og kunder fra dag 1. Derfor ønsket vi å tilby målgruppen litt inspirasjon og gode ideer.

Filmen The Startup Kids har fått stor oppmerksomhet i Europa og USA og viser unge entreprenører i oppstart, utfordringer underveis og inspirasjon for å lykkes. Vi hadde også invitert Mamuts egen gründer, Eilert Hanoa og DNB’s bedriftsøkonom og blogger, Ellen Dokk Holm.

Eilert Hanoa fortalte oss om sin spennende reise fra oppstart av Mamut i 1994 og til Vismas oppkjøp i 2011. Ved oppstart hadde Mamut 1,5 ansatt, null egenkapital, ingen produkt eller merkevare – kun 10 veletablerte konkurrenter i Norge. Men Eilert hadde noen gode forutsetninger for å lykkes; en entreprenør-ånd, solid erfaring og kompetanse fra bransjen og en god forretningsplan. Han bygde sten på sten, knyttet til seg sultne og kreative medarbeidere. Han fortalte om hardt arbeid, at han har ofret mye. Med flere gründere til stede i salen var nok hans budskap både inspirerende og lærerikt.

Vi var jo så heldig å ha fått besøk av Ellen Dokk Holm fra DNB og hun gav mange gode råd til de som går med en gründer i magen eller de som nettopp har startet ny bedrift.

Småbedriftsøkonomens gode råd for å styre driften godt:
• Pass på kontantstrømmene/cash flow
• Vær dine inntekter og utgifter bevisst
• Reduser faste kostnader
• Ikke bli for komfortabel
• Ha en god gjennomarbeidet forretningsplan
• Det tar tid å etablere en bedrift og for noen tar det år
• Man må ha mye energi og stort pågangsmot

Vi avsluttet med The Startup Kids-filmen. Vi møtte grunnleggere av flere internasjonale suksesser som Vimeo, Soundcloud, InDinero, Dropbox, Foodspotting. Åpent fortalte de om hvordan det var å starte egen business og livet som gründer. Alle oppturer og nedturer. Og hva de gjorde når de endelig lykkes? De startet opp nye prosjekter! Inspirerende og fasinerende unge mennesker.

130320_visning_suk

Filmen kan også lastes ned i løpet av mars – sjekk ut The Startup Kids nettside.

På vår Facebookside Smart Bedrift legger vi ut nyttig info, tips og råd til gründere og småbedrifter. Følg oss! 

Liss Nyløkken er Markedsansvarlig i Visma Mamut og har bl.a ansvar for alle betalte kampanjer for Visma eAccounting. Hun har lang erfaring i digital markedsføring og konverterende aktiviteter.
Kontakt Liss Helen: