Starte nettbutikk

Starte egen nettbutikk på 1-2-3 med begrenset budsjett

Man kan velge å bygge en nettbutikk med et nøkternt budsjett eller man kan legge listen høyt. Har du begrenset med tid og budsjett? – Og i tillegg trenger å komme raskt i gang med kontantstrømmen?  Her er noen gode råd på veien.

1. Lag en god forretningsplan

En god forretningsplan vil gjøre deg mer bevisst på konseptet ditt i mer detalj og øke sannsynligheten for at forretningsidéen også kan deles med investorer eller andre partnere som har behov for å ha en forståelse av virksomheten din for å levere deg det du trenger.

2. Velg domene som er enkelt å kommunisere

Kjøp et domene som er lett å huske, lett gjenkjennbart og som sier noe om hva du selger. Det kan være navnet på virksomheten, et produktnavn, et varemerke eller navnet på et prosjekt.

3. Velg plattform – tenk enkelt!

Når du skal starte en nettbutikk og du har behov for å holde kostnadene nede, vil det være viktig å heller fokusere på grunnleggende funksjonalitet og trygghet i kjøpsopplevelsen, så du kommer raskt i gang med salget. Unngå å fokusere på funksjonalitet og design som vil koste deg mer enn det smaker i den tidlige fasen. Kunden er i mange tilfeller mindre opptatt av avansert design og funksjonalitet og mer opptatt av funksjonell og trygg brukeropplevelse. Visma Mamut kan tilby deg en løsning for standard nettbutikk med funksjonalitet og utforming som gir deg mulighet for

• lave og forutsigbare utgifter
• å komme i gang på 1-.2-3

4. Skap en trygg kjøpsopplevelse

En nettbutikk er avhengig av å gi kunden en trygget i at de handler med en seriøs virksomhet. Godkjenningsordningen Trygg eHandel gir deg mange enkle og gode tips det kan være lurt å ta høyde for fra starten av.

5. Vær synlig i både betalt og organisk søk

For de aller fleste vil Søk være den viktigste trafikkdriveren til din nettbutikk, så prioriter tid til å søkemotoroptimalisere nettbutikken din med mål om å bli så synlig i Google som mulig med søkeord som vil drive salg av dine produkter. Av betalte aktiviteter, vil betalt søk (Google Adwords primært) bli viktig å prioritere.

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: