Skip to main content

Starte bedrift – hvor mye bør man spare opp?

Rådene for å skape en lønnsom bedrift.

Starte bedrift – hvor mye bør man spare opp?
Starte bedrift – hvor mye bør man spare opp?

Har du bestemt deg for å starte bedrift? Gratulerer, da har du kommet til rett sted. Her vil vi alltid dele de beste rådene for små bedrifter, og alle steg på veien fra idé til en drift som gjør at du kan leve av drømmen din. 

Men så klart, vi kommer med rådene og du må gjøre jobben (dette er jo også den morsomme biten). Og for å gjøre jobben, er det lurt å være forberedt.

Hva er nok? 

Aller først, litt kjapp fakta: De aller fleste selskap som starter opp, overlever ikke fem år. Nylig kom SSB med tall på dette, som viste at selskapene som fortsatt eksisterte etter fem år er på 27,6 prosent. Og du vil så klart være en del av disse?

Det sagt, så kan det være mange grunner til at dette skjer, noen ganger kan det være helt riktig å lukke kapitler for å starte på nye. Man ikke holde på en bedrift hvis det ikke fungerer. Men for mange gründere og selvstendig næringsdrivende som vi har hatt dialog med, er planlegging i forkant en stor faktor som påvirker. Og her er ofte økonomien avgjørende.

Starter du et ENK, koster det deg ingenting. Med et AS trenger du å ha aksjekapital på 30 000, i tillegg til summen det koster å registrere, som ifølge Altinn er 5 570 kroner ved elektronisk registrering i Altinn, og 6 797 kroner ved registrering på papirskjema. 

Sum 1: 100 000 kr

Hvor mye du bør ha i bakhånd før du starter, påvirkes av bransjen du skal inn i. Men en god sum før oppstart kan være 100 000 kr og oppover. Dette kan være riktig hvis: 

  • du starter i en bransje med mange konkurrenter, og må bruke mye på markedsføring/ta plass
  • du ønsker å bruke regnskapsfører eller regnskapsprogram
  • du ønsker (og trenger) at bedriften får kunder tidlig
  • du må gå til innkjøp av utstyr for å drifte selskapet, som å leie kontor, bruke penger på transport, m.m
  • du ønsker mulighet til å leie inn arbeidskraft

Sum 2: 50 000 kr

Det kan også være du trenger mer, eller kan nøye deg med mindre. 50 000 kr kan dermed være en trygg sum dersom du ikke har de store utgiftene i bedriften din, og kanskje allerede har utstyret du trenger. Da kan dette være lurt når: 

  • du har utstyret du trenger, men trenger å markedsføre deg
  • du ønsker å bruke regnskapsfører eller regnskapsprogram
  • du ønsker å ha mulighet til å oppgradere noe utstyr ved behov
  • du ønsker å sette av noe til kontorleie
  • du ønsker mulighet til å leie inn arbeidskraft
  • bransjen/bedriften er forutsigbar og du har tid til å planlegge jobben
  • du har andre, trygge inntektskilder

Les også: Slik får du suksess med regnskapet

Sum 3: 10 000 kr

Om du starter en bedrift ved siden av annen jobb, og som du ser på som en hobby, kan det muligens holde med 10 000 kr. Jo mer spart opp, jo bedre så klart, men det kan være flere grunner til at dette er mulig for deg før du starter. Da kan det være fint å få satt i gang – og dermed mulighet til å tjene mer. Denne summen kan være riktig hvis:

  • du har utstyret du trenger, og trenger ikke bruke mye på markedsføring (kanskje én post i sosiale medier vil holde om du sikter lokalt)
  • du ønsker å bruke regnskapsprogram eller en regnskapsfører til noen poster, eller kan gjøre noe (eller alt) av jobben selv
  • du kan vente med å oppgradere utstyr til bedriften blir lønnsom
  • du kan leie et lite kontor, eller klarer deg uten
  • du kan bidra på alle områder i bedriften selv, og trenger ikke leie inn arbeidskraft
  • bransjen/bedriften er forutsigbar og du har god tid til å planlegge jobben
  • du har andre, trygge inntektskilder 

Sum 4: 0 kr

Å starte en bedrift uten en krone er mulig om du går for et ENK. Det vil alltid være lurt å ha midler i bakhånd, men kanskje er dette bedriften som gjør at du kan spare opp. Dette er ofte tilfellet om du starter en bedrift ved siden av studier, eller gradvis ønsker å bygge opp en bedrift ved siden av jobb – og som eventuelt kan ta over for jobben med tiden. Det kan være riktig å starte uten oppsparte midler hvis:

  • du har utstyret du trenger, og trenger ikke markedsføring (evt. kan gjøre det gratis via dekning i lokalavis, synlighet på arrangementer og annet)
  • du ønsker å gjøre alt regnskap selv
  • du trenger ikke å leie lokale eller kontor
  • du kan vente med å oppgradere utstyr til bedriften blir lønnsom
  • du kan bidra på alle områder i bedriften selv, og trenger ikke leie inn arbeidskraft
  • bransjen/bedriften er forutsigbar og du har god tid til å planlegge jobben
  • du har andre, trygge inntektskilder 

For konkrete råd til akkurat din bedrift, anbefaler vi å ta kontakt med en regnskapsførere som kan tilpasse råd etter akkurat dine behov og ønsker. 

Lykke til!

Most popular