Hei gründer! Hvordan måler du suksess?

Det finnes mange definisjoner på suksess. Mange har en drøm om å bli rike. Andre vil bli ledende innenfor sitt felt, mens for noen er trygge arbeidsplasser drivkraften. Suksess har ikke ett entydig svar. Det kommer helt an på hvem du spør.

Oppskrift for suksess?

Hvilke kriterier er viktig for gründer-suksess? Finnes det en oppskrift for suksess? Det finnes mange synspunkter rundt temaet, men ingen eksakt fasit dessverre. Her er uansett noen råd på veien:

«Bak enhver gründer står en sterk lidenskap»

Uansett hvordan du definerer suksess er det mange gründere som føler et stort press. Frykten for å mislykkes, økonomisk usikkerhet og å kaste seg ut i et usikkert farvann er skremmende for de fleste. Drømmen om rikdom kan også stresse mange gründere. Men sterk lidenskap skaper ofte ekstraordinære resultater. Så følg lidenskapen din!

«Bestem deg for hva du vil»

Da er det mye lettere å komme seg dit. Du kommer ikke langt uten mål og mening. En forretningsplan er et godt steg på veien. Prosessen ved å lage en plan tvinger deg til å tenke over alle muligheter og risikoer og dermed og formulere forslag til løsninger. Skal du skaffe investorer, søke om lån eller støtte til oppstart er det ofte en forutsetning at du legger frem en god forretningsplan.

«Det er business det handler om, ikke produkter.»

I følge Keith Cunningham er ikke nøkkelen til suksess hva du jobber med, men hvordan du gjør det. Spør deg selv, hva tilbyr jeg som er verdifullt for kundene, og som konkurrentene ikke har? Hva er det som gjør meg unik? Det er viktig å forstå verdien av produktet ditt i forhold til dine konkurrenter.

«Skaff deg en mentor som er på ditt parti»

En mentor er med på å bygge deg opp, gi deg råd og se dine beste sider. Innovasjon Norge har et glimrende program for å rekruttere mentorer til lovende gründere med behov for starthjelp.

«Nothing comes easy»

Ingenting kommer gratis. De som satser alt, har derfor alt å vinne. Du kommer til møte på skepsis, misunnelse, motstand fra aksjonærer som har investert og synes det går for tregt. Men aldri mist troen på deg selv, og ikke gi opp.

«God forretningsdrift krever riktig verktøy»

Du må kunne lese et regnskap, forstå balanse og resultat. Trøsten er at alle kan lære seg god forretningsdrift. Heldigvis finnes det svært rimelige tjenester som for eksempel nettbaserte faktura- og regnskapsprogram som tilrettelegger og forenkler gründerhverdagen.
Prøv vårt nettbaserte regnskapsprogram gratis!

Det finnes mange definisjoner på suksess. Men din er den aller viktigste. For deg!

Så hvordan måler du suksess?

Liv Hauknes Enoksen jobber som Content Marketing Specialist. Hun har en M.Sc in Marketing and Organisational Communication og B.Sc in International Marketing. Jobber i hovedsak med sosiale medier og innhold i digitale kanaler.
Kontakt :