Rigg virksomheten for fremtidig vekst

Slik rigger du virksomheten for vekst

Er virksomheten min i fortsatt vekst om tre år? Se hva som skal til for å lykkes i dag – og i morgen.

Ved oppstarten av et nytt selskap, er de fleste forståelig nok opptatt av det de kan best selv – nemlig ideen de har. Dette har jeg skrevet om tidligere. Deretter har man laget en god forretningsplan og forhåpentligvis fulgt rådet om å skaffe seg en partner på økonomisiden, for eksempel i form av en autorisert regnskapsfører.

Bruk denne enkle øvelsen

Så tidlig som mulig før oppstart vil jeg anbefale en i utgangspunktet enkel øvelse. Still deg selv følgende spørsmål: Hvor er jeg om tre år? Skriv ned svaret og vær så konkret som mulig. Eksempel på mål: Vi skal ha xx antall fornøyde kunder i både offentlig og privat sektor som gir nok arbeid til fem personer, vi skal kunne ta ut xx i utbytte for å kunne re-investere i et spin-off av den opprinnelige ideen vi har i dag og så videre. Kanskje ser du for deg at du trenger investorer som spytter inn frisk kapital, slik at du kan vokse videre de neste tre årene, også? Jo mer konkret du gjør dette, jo bedre. Når dette er klart, spør du deg: Hva trenger jeg egentlig for å drifte et slikt selskap, og for å vokse videre?

Dette gir vekst

Det enkle svaret er gode systemer. Du vil trenge et faktureringssystem som takler e-faktura på grunn av offentlig sektor. Skal du kunne sysselsette fem personer, trenger du et lønnssystem som enkelt kan skaleres og tar vare på historikk for den enkelte ansatte. Dersom planen er å ta ut utbytte, bør du ha vurdert et holdingsselskap som sitter på eierandelene, slik at du fritt kan ta ut utbytte som skal reinvesteres i det nye selskapet, uten å betale skatt av utbyttet. Skal du ha frisk kapital, står du langt sterkere ovenfor investorer og banker med et skikkelig regnskap og en profesjonell aktør innen regnskap og lønn.

Sikt på månen

Poenget er å rigge dagens selskap til å takle morgendagens – altså det selskapet du ser for deg om tre år. På den måten får du en unik kontinuitet i driften, du slipper kostbare og vanskelige systemendringer underveis og du har på forhånd planlagt hvordan du kan hente ut utbytte som skal reinvesteres i videre vekst i datter- eller søsterselskaper.

Hvis du sikter på månen, havner du uansett blant stjernene.

Det er lov å tenke stort!

Dag Henning Kleven er Head of Sales i Visma Services Norge AS. Han har tidligere jobbet som Country Sales Manager i Sony og Checkpoint Systems.
Kontakt Dag Henning: