5 tips som kan bidra til at du lykkes som nyetablert regnskapsbyrå:

Slik lykkes du som et nyetablert regnskapsbyrå

Nyetablerte regnskapsbyråer i dag står i en særstilling. Regnskapsbransjen er som kjent i endring fra det tradisjonelle regnskapsbyrået med manuelle prosesser og papirarbeid, til å bli stadig mer digitaliserte og papirfrie. Som nyetablert har du ingen gamle, innarbeidede rutiner, ulønnsomme kunder og tungvinte systemer, og du har en unik mulighet til å bli et moderne regnskapsbyrå fra starten av. Det handler først og fremst om å ha et konsept som gjør at du blir effektiv og sørger for vekst for bedriften din.

5 tips som kan bidra til at du lykkes som nyetablert regnskapsbyrå:

#1 Ansett de rette menneskene
De ansatte er en viktig ingrediens til suksess eller svikt i byrået ditt. Ansatte bør dele felles mål, jobbe hardt og tro på fremtiden for firmaet ditt. Nøkkelen til gode ansettelser er å ha et bredt spekter av potensielle kandidater. Du kan aldri over-annonsere en ledig stilling; Jo flere gode kandidater som søker, jo mer kresen kan du være på hvem du velger å ansette.

#2 Markedsføring er viktig!

Å utvikle en god markedsstrategi er en av de første stegene du må ta som et nyetablert regnskapsbyrå. Utvikling av en engasjerende nettside samt å være aktiv på sosiale medier er stadig viktigere i nåtidens bedriftsmarked. Konkurransedyktige priser i kombinasjon med kompetanse og kundeservice er viktige nøkkelfaktorer for å sikre seg et positivt rykte i bransjen, samt for å bygge en solid kundeportefølje.

Ønsker du tips til hvordan du kan markedsføre deg bedre gjennom nettside, innhold og sosiale medier? Last ned vår gratis guide: “Slik blir regnskapsbyrået ditt synlig på nett”.

#3 Utvikle spisskompetanse

Selv om det er viktig å gjøre potensielle klienter oppmerksomme på alle ferdighetene dine, kan det være en god idé å spesialisere seg mot en bestemt nisje og utvikle spisskompetanse mot denne. Dette gjør at du som regnskapsfører vil være en bedre ressurs for klientene dine, ved at du har bransjeerfaring og kan takle typiske problemstillinger som dukker opp på en bedre måte.

#4 Sett krav til kundene

Med en god markedsstrategi og spisskompetanse vil du bli attraktiv for potensielle klienter. Men husk også at det ikke kun er kundene som skal velge deg – du skal også velge dine kunder. Velg fremoverlente kunder som ønsker å jobbe moderne når det kommer til både systemer og rutiner. Ha som krav at kundene bruker et system dere begge kan jobbe effektivt i, og sett frister for når kvitteringer og fakturaer skal leveres inn.

#5 Få hjelp fra andre
Regnskapsførere fungerer ofte som rådgivere for bedriftseiere, huseiere og eiendomsforvaltere, men det betyr ikke at de selv ikke trenger sitt eget sett med rådgivere. Tvert imot er det viktig at du som et nyetablert regnskapsbyrå skaffer et team av rådgivere som kan gi deg råd og styre deg og bedriften i riktig retning. Slike rådgivere kan være alt fra andre regnskapsførere og bedriftseiere, til IT-kyndige, advokater og systemleverandører. Finn ut hvilke områder du utmerker deg i og hvilke områder du trenger veiledning, og søk etter ressurser deretter.

 

Ønsker du å høre mer om hvordan Visma kan hjelpe deg å komme i gang med regnskapsbyrået, samt få muligheten til å snakke med andre nyetablerte regnskapsbyråer?

Kom på vårt frokostseminar på Skøyen 25. august! Les mer og meld deg på her.

About

Monica Bugge er Account Manager for Accounting Offices i Visma. Hun er utdannet med en mastergrad i Business Administration fra Vrije Universiteit i Amsterdam, og har bakgrunn som Sales Trainee i Visma.

Connect with Monica: