– Mange kommunale ledere kan ha godt av å spørre seg hvordan kommunen benytter strategisk kompetansestyring og kompetanseutvikling som verktøy for å beholde, utvikle og rekruttere medarbeidere, i tillegg til videreutvikling av tjenester, sier rådgiver Hilde Ranum, som er produktansvarlig for Veilederen Helse og omsorg i Visma SmartSkill.
Få kommuner har overordnet kompetanseplan
Ranum forteller at det er et stort potensiale for strategisk kompetansestyring i kommunene, for mens over halvparten mener de selv driver systematisk kompetanseutvikling, er det bare en tredjedel som har utarbeidet en overordnet kompetanseplan for hele kommunen.
– De store variasjonene innad i en kommune gjør det nødvendig med både overordnede kompetanseplaner som kan ivareta behovet for tverrfaglige kompetansetiltak og del-kompetanseplaner som ivaretar sektorspesifikke kompetansebehov, sier hun.
Visma SmartSkill har utarbeidet en guide på hvordan man kan lage en god kompetanseplan, og Ranum oppfordrer kommunale ledere til å ta den i bruk i arbeidet.
Politiske føringer og satsingsområder må gå som en rød tråd gjennom hele kommunens planarbeid. En plan må både forankres og følges opp dersom den skal få betydning for kommunens virksomhet.
– Politisk forankring av kompetanseplanen vil kunne gi indikasjon på om kompetanse betraktes som en kritisk faktor for kommunens virksomhet, på linje med tilstrekkelige økonomiske midler, sier Ranum.
4 elementer for å få til strategisk kompetansestyring
1. Planlegging: Sett mål, finn ut hvilken kompetanse som trengs for å utføre oppgavene, kartlegg kompetanse og lag kompetanseplan.
2. Gjennomføring: Hva fremmer og hva hemmer læring på en arbeidsplass? På hvilken måte skal læringen gjennomføres?
3. Evaluering: Ble målene oppnådd?
4. Forbedring: Justere det som eventuelt ikke fungerte så bra.
– Disse hovedelementene bør være med for å få til god strategisk kompetansestyring, sier Ranum.
Sikrer gode tjenester i kommunen
Enkelte ser på kompetanseutvikling som en kostnadsdriver i form av kursavgifter, vikarer for de som er på kurs og lignende. Men det finnes gode løsninger som kan gjennomføres i virksomheten.
Les også våre 5 tips til opplæring av ansatte.
– Det bør være i kommunens interesse å anse kompetanseutvikling som et kritisk virkemiddel for kommunen, og ikke som rene ansattgoder eller bare nødvendige tiltak for å oppfylle formelle stillingskrav. Se på bevilgninger til disse formålene som en investering og ikke kun som en utgift, oppfordrer Ranum.
Hun påpeker at riktig og god kompetanse sikrer kommunene kvalitet i tjenesten, effektiv ressursutnyttelse og godt omdømme som en attraktiv arbeidsplass.
– Husk at kunnskap gir mestring, som igjen gir høyere trivsel og gode holdninger. Alt dette er viktige elementer for å sikre gode tjenester i kommunene, sier hun videre.
Veilederen tilbyr e-læringskurs med opplæring på sentrale juridiske områder. Den enkelte ansatt får kursbevis ved bestått test, leder får rapport på kompetansehevingen. Slike kurs er også ideelle for refleksjon i fellesskap.