Slik blir din bedrift mer synlig på nett

Nettekspert Siri Grøstad gir deg sine 5 beste tips.

 – Sørg for å være synlig i Google. Det er det første og klart viktigste tipset for at kundene skal finne deg på nett.

Web Manager Siri Grøstad i Visma er firmaets fremste ekspert på søkemotoroptimalisering, den aller viktigste markedsaktiviteten mange bedrifter gjør i dag.

– Små bedrifter har ofte begrensede markedsbudsjett. Da handler det om å være smart og bruke de midlene du har til rådighet på aller beste måte, sier hun.

Riktige ord

Alt handler om å bli funnet på nett og bli sett blant andre konkurrenter. Skal du lykkes med å selge varer og tjenester, må søkemotorene finne deg og din bedrift.

– Triggerord er svært viktig. Bruk tid på å finne de riktige ordene du ønsker å bli assosiert med, og de søkeordene du ønsker skal finne din bedrift. Sett deg inn i kundenes situasjon og tenk på hvilke ord de bruker i søk, råder Grøstad.

– Et tips kan være å gjøre research på hvilke ord kundene dine bruker på dine produkter. Ta kontakt med kundene eller bruk verktøy som Google Trends. Det er nemlig ikke sikkert de bruker de samme ord og uttrykk som deg. Selger du avfallsbøtter, søker nok de fleste kundene dine med ordet «søppelkasse», påpeker hun.

Web Manageren understreker viktigheten av å bli «truffet» av søkemotorene, og da spesielt Google.

– Det er Google det handler om i dag. Sett deg et mål om at de viktigste søkeordene dine skal rangere høyest mulig i Googles søkeresultater. Har du som mål å havne på førstesiden av Google-resultatene for et søk på et enkeltord, så gjør det du kan for å komme dit, sier Grøstad.

Triggerord i adresselinjen

For å komme på første resultatside på Google-søk må du ha gjort mye riktig. Grøstad understreker at det krever en del tid og innsats, men at det absolutt er verdt det. Det er her dine framtidige kunder finner deg.

– De viktige ordene skal finnes, men også brukes riktig. Det du mener er ditt aller viktigste søkeord må plasseres i de sentrale feltene på nettsiden. I titler, bildetekst og ikke minst i URL´en, altså adresselinjen, sier Grøstad.

Les mer om bruk av søkeord.

Gode tips

Grøstad kommer med følgende tips til at din nettside skal bli enda mer synlig:

1. Bruk bilder og videoer til å komplettere teksten på sidene.

2. Prioriter nettsiden din slik at den legger til rette for salg. Enten direktesalg gjennom en nettbutikkløsning, eller ved at kundene legger igjen navn og kontaktinfo.

3. Jobb med å få andre nettsteder til å legge inn lenke til din side. Gode referanser er alltid bra å ha, også på nett.

4. Sosiale medier kan være en god gratis kanal til å drive markedsføring. Mange benytter Facebook som kundeservice. Ønsker du å markedsføre deg og din bedrift på sosiale medier, så sørg for å være aktiv og til stede for kundene. For husk; er du der, må det gjøres ordentlig og du bør ha en plan med det du gjør.

5. Betalt annonsering på søkemotorer er den mest effektive måten du kan sikre synlighet på viktige søk. Inngangsbilletten for dette er relativt lav, dermed er det et perfekt middel for gründere med begrenset markedsføringsbudsjett.

Eksperthjelp

I nettsideløsningen Visma Webshop er det lagt til rette for bedret søkemotoroptimalisering. I tillegg kan du få online hjelp hvis du har spørsmål til videre utvikling. Visma tilbyr enkle, men proffe løsninger for både hjemmeside og nettbutikk særlig tilpasset små og mellomstore bedrifter.

Liss Nyløkken varMarkedsansvarlig i Visma Mamut og har bl.a ansvar for alle betalte kampanjer for Visma eAccounting. Hun har lang erfaring i digital markedsføring og konverterende aktiviteter.
Connect with Liss Helen: