Gå til hovedsiden

De viktigste grunnene til å velge en skybasert løsning

Jobber du fortsatt fra en lokalinstallert programvare og vurderer om skybasert løsning er noe for din bedrift? Da har du nok kjent på noen av disse utfordringene.

Tre ansatte som interesserer seg for skybaserte løsninger
Fordeler ved skybaserte løsninger

4 ulemper med lokalinstallert programvare

1. Oppgradering er bedriftens eget ansvar, og det er ikke mulig å jobbe mens oppgradering pågår. Selv om oppgraderings-prosessen ofte blir outsourcet, er det likevel bedriftens ansvar å gjennomføre.

2. Tidsbruken og kostnadene på oppgraderinger, gjør at mange blir sittende lenge på gamle og utdaterte versjoner.

3. Det er langt mellom oppgraderingene og det tar vesentlig lengre tid å få rettet opp i feil, få tilgang til ny funksjonalitet eller justere systemet i henhold til gjeldende lover.

4. Først og fremst er det bedriften som har ansvaret for det meste av det som har med sikkerhet å gjøre. Det er et krevende område å være dyktig på, spesielt når det sjelden er en del av bedriftens kjernevirksomhet.

Les mer om hvordan skybaserte løsninger gir deg effektive endringer her:

En skybasert programvare, derimot, er et system du kan logge deg på i nettleseren. Ingenting er lagret lokalt, men i skyen. Det vil si at alt er tilgjengelig så lenge du har internett. Du har ingen servere eller kabler å koble deg opp mot og alle brukerne jobber i samme oppdaterte versjon.

6 fordeler med skybasert løsning

1. Alle oppdateringer blir gjort av leverandøren din uten at du behøver å løfte en finger. Du slipper å booke og betale for konsulentjobb, og dere har alltid nyeste versjon.

2. Det er sjeldent nedetid under oppgraderinger, noe som betyr at du kan jobbe i systemet som vanlig.

3. Oppgraderinger på skybasert programvare skjer som regel daglig. Det betyr at eventuelle feil fjernes raskt og oppdateringene kommer fortløpende.

4. Mange skyløsninger har dessuten varslinger inne i systemet. Det gjør at leverandøren enkelt kan gi informasjon om nye oppgraderinger og funksjoner. Mange leverandører lager også guider som hjelper brukeren med endringene.

5. I skyløsninger er både programvaren, videreutvikling, feilretting, oppgradering, drift, backup, sikkerhet, teknisk support og dokumentasjon inkludert i en pakke til en fast pris fra én leverandør. 

6. Flere leverandører av skytjenester ivaretar også sikkerheten din på en bedre måte enn du klarer selv. For Visma sin del handler det blant annet om at vi har store team som kun jobber med å avdekke sårbarheter. IT-leverandører følger strenge retningslinjer og har systemer som fanger opp avvik og utfører jevnlige sikkerhets- og programvareoppdateringer. Sist, men ikke minst, så skal IT-leverandøren hjelpe kundene med å ta gode sikkerhetsmessige avgjørelser.

Skybasert system eller lokalinstallert ?

Fordelen med skyløsningen Visma.net ERP er at vi kontinuerlig gjør forbedringer i løsningen slik at vi møter nye norske krav. Det betyr at nye versjoner blir publisert av oss som leverandør. Kundene våre trenger ikke å gjøre noe annet enn å sette seg inn i ny funksjonalitet og hva det betyr for dem. 

Underveis får alle som bruker systemet informasjon som for eksempel: 

  • Du får beskjed om nye endringer og hvor de kan lære mer om disse.
  • Du blir invitert til webinarer for å lære mer om hva MVA-oppdateringen betyr.
  • Du får påminnelser om det som må gjøres manuelt i forbindelse med endringen.

Eksempel: Ny MVA-rapportering direkte inn i det skybaserte ERP-systemet

Høsten 2021 kom det et lovkrav om ny innrapportering av mva. Det betyr endring for alle kunder i Norge som er mva-pliktige. 

Slik så det ut  da vi oppdaterte for ny MVA-rapportering i økonomisystemet Visma.net ERP. 

Ny MVA-melding

Les guiden: 10 grunner til å velge et ERP-system i skyen

Mest populære