Gå til hovedsiden

Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende

Dette gjøres for at det skal bli enklere og mer effektivt for deg som næringsdrivende å levere riktige opplysninger.

Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende
Skatteetaten forenkler skattemeldingen for næringsdrivende

Kort fortalt erstattes alle næringsoppgaver og vedleggsskjemaer med en næringsspesifikasjon. Dette betyr at man nå registrerer data i “temaområder” hvor det naturlig henger sammen, i stedet for i skjemaer som er lange og vanskelige. 

Innsendingen bør også skje gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Programmet kan på forhånd oppdage eventuelle feil før du sender inn, noe som vil spare deg for mye hodebry og ikke minst tid. Hurra tenker vi!

Tips! Meld deg på webinar: Ny skattemelding for næringsdrivende

Når skal du ta i bruk den nye skattemeldingen?

For deg som driver enkeltpersonforetak kan du allerede neste år ta i bruk den nye skattemeldingen for inntektsåret 2021. Som vil si at fra neste år bør du ikke lenger bruke “Næringsrapport skatt” for innlevering av skattemelding.

For aksjeselskap er den nye skattemelding fortsatt i en pilotfase. Men planen er at fra inntekståret 2022 skal det også være mulig å levere via den nye skattemeldingen.

For andre selskapsformer vil innsending via ny skattemelding være mulig i 2023. Les mer hos Skatteetaten.

Hvorfor får vi en ny skattemelding nå?

  • I dag sender næringsdrivende inn skattemelding, næringsoppgave og vedleggsskjemaer.
  • Ved innsending av skattemeldingen må næringsdrivende forholde seg til opp mot 60 skjemaer med til sammen 6500 felt. Bedriften må selv vite hva som gjelder for dem. 
  • Mange opplever dette som komplisert og tidkrevende. Derfor lager Skatteetaten en ny løsning som skal redusere tidsbruken og hever kvaliteten på innsendte opplysninger. Som vil si færre feil og mindre jobb for deg!

Hvordan får du levert via den nye skattemeldingen?

Hvis du allerede bruker et regnskapsprogram som støtter innsending av skattemelding, trenger du ikke å foreta deg noe som helst. Systemleverandøren vil støtte den nye skattemeldingen. Visma eAccountings skattemodul vil være oppdatert og klar for bruk i 2022 – og enklere enn noen gang!

Dersom du leverer manuelt via Altinn i dag anbefaler vi deg å skaffe et regnskapsprogram som støtter innsending av den nye skattemeldingen. Skjemautfylling direkte i Altinn vil fra neste år forsvinne og det er derfor viktig å ta stilling til dette allerede nå. 

For bedrifter med svært enkle forhold, vil det fremdeles være mulig å sende dette utenom et regnskapsprogram. Men Skatteetaten anbefaler likevel å bruke et regnskapsprogram for å heve kvaliteten på innsendte tall. 

Visma eAccounting + Skatt er løsningen 

Med Visma eAccounting og vår skattemodul kan du enkelt levere den nye skattemeldingen digitalt. Og vi har flere god grunner til hvorfor du burde komme i gang nå:

  • Enkelt å bruke selv for deg uten så mye erfaring
  • Sømløst integrert med regnskapet – tallene overføres direkte
  • Systemet vil oppdage feil før du sender inn skattemelding – en slags kvalitetssjekk om du vil
  • Alltid oppdatert etter nye lover og regler – vi passer på deg! 

Les mer om Visma eAccounting og Skatt her.

Så forbered deg for neste års skattesesong allerede nå!

Mest populære