Same shit, different day – eller på tide med en forbedret internløsning?

Å si at en internløsning er noe “ingen andre” skal se og kun skal brukes av “ekspertbrukere” er å ta en snarvei. En snarvei som kan bli det stikk motsatte hvis sluttresultatet er ineffektivt, feilaktig eller ikke passer inn i brukerens arbeidshverdag. Internløsninger fortjener gode brukeropplevelser – til syvende og sist fordi det kan være med på å avgjøre hva slags behandling du får.

 Når det bare er ekspertbrukere som skal ta i det
«De er jo ekspertbrukere?», sier dama med pengesekken og stoppeklokka. «Da kan de jo lære seg hvordan de gjør det»

Disse nærmest mytologiske ekspertbrukerne som kan ta en hvilken som helst løsning og få den til å fungere florerer visst. De ekspertbrukerne jeg har truffet er i aller høyeste grad opptatt av at løsningen de skal bruke fungerer best mulig slik at de får brukt ekspertisen sin, og slipper å bruke unødvendig tid på å rote fram instruksjonsbøker fylt med utfyllende forklaringer som gjør det mulig å huske hvordan man egentlig fikk endret innstillingene de ble vist på opplæringskurset for et par år siden og som de nå plutselig fikk bruk for. (Og da utelater jeg for all enkelhets skyld de nyansatte, midlertidig ansatte og vikarer – som også går under samlebegrepet «ekspertbrukere».)
Man motiveres ikke av å rote rundt i kompliserende internløsninger. Man motiveres av å skape noe, løse noe og gjennomføre noe – aller helst uten å tenke for mye over hvordan det skal gjøres for å tilfredsstille et datasystem.

 Når ingen andre skal se det
«Ingen andre skal jo se det?» fortsetter dama med pengesekken og stoppeklokka. «Da trenger vi jo ikke å bruke så mye tid på det?»

Men hvem er det egentlig som skal se løsningen? Jo, de som skal sitte og stirre på de samme skakke skjermbildene dag ut og dag inn. At ingen andre skal se det er ikke noen grunn til å ikke løse problemstillingen på en bedre måte, eller å ikke ta seg tid til å gjøre de siste justeringene som gjør at det ser litt bedre ut. Eller om du vil: At ingen andre skal se det er ingen grunn til å lage en middelmådig løsning.
Er det noen man vil at skal ha en positiv opplevelse av organisasjonen eller bedriften må det jo være de ansatte? At de er i godt humør, føler seg ivaretatt og opplever at det de gjør er meningsfylt og viktig er grunnleggende for at de skal ønske å gjøre en god jobb. (I tillegg må løsningen såklart være laget slik at det er mulig  å gjøre en god jobb, men det kan vi ta en anna gang.)

Når ekspertbrukeren skal se det hele dagen

Kjære dama med pengesekken og stoppeklokka: Ekspertbrukerne må få brukt ekspertisen sin til noe fornuftig – de kan til og med ende opp med en en god brukeropplevelse!
Det er forskjell på åpne nettsteder og internløsninger, men akkurat det gjør det enda mer utfordrende å utforme dem. Et åpent nettsted kan man forlate hvis man ikke liker det – en internløsning må man leve med dag ut og dag inn.
Internløsninger må være enkle, effektive og forståelige slik at brukerne kan fokusere på det de er der for: Å være eksperter innen sitt fagfelt. Det er ikke motiverende å gjøre den samme tungvinte rutineoppgava for n’te gang, eller å være redd for å gjøre feil, eller å utføre arbeidssteg man ikke skjønner poenget med – men som av en eller anna grunn må gjøres.
Derimot er det motiverende å få utfordringer og ansvar, det er motiverende å føle seg nyttig og det er motiverende å få gjort ferdig ting.
Så hvorfor burde internløsninger engasjere deg? Eller dama med pengesekken og stoppeklokka? Til syvende og sist kan det fort være din sak, din helse, ditt hus, din bil, din bestemor eller dine barn som er i hendene på en trøtt, lei, overarbeidet ansatt – som ser mer på PC-skjermen sin enn på deg, og som bruker mer tid på å finne rett knapp enn rett beslutning. Og tiden og pengene som ble spart inn på å ta snarveier blir fort spist opp, hvis ting tar tid, blir feil, må rettes opp, det trengs support – og musearm-sykemeldingene strømmer inn.
Internløsninger fortjener god design og gode brukeropplevelser! Og sørger du for at det blir gjort en god jobb kan du kanskje spare på det i lengden?

internsystemer

Kontakt :