Hva skjer i skyen? Sende inkasso

Hva skjer i skyen
Hva skjer i skyen? er en serie i 11 deler for deg som er nysgjerrig på digitalisering. Det snakkes om sky, effektivisering og bærekraft over en lav sko, men hva betyr det for deg? Hvilke prosesser kan du automatisere? Hva er fordelene og hvor starter du?

Vel, la oss starte med å snakke om …

Å sende inkasso

Inkasso betyr å kreve inn penger fra kunders ubetalte regninger. Du bør ha gode rutiner for utestående betalinger – ikke bare for å sikre egen verdiskapning, men også fordi det er god kundepleie. Likevel blir bare 33 % av alle inkassokrav, sendt fra norske bedrifter, sendt automatisk. Det viser Visma Digital Index 2019.

Å følge opp betalingsfrister som har forfalt, er en omstendelig og ømfintlig prosess. Du må for eksempel være helt sikker på at fakturaen ikke er betalt før du sender en sak til inkasso og i tillegg være purret i tråd med inkassoforskriftene. Ved å ta i bruk digitale og automatiserte tjenester for betalingsoppfølging, vil alle prosesser tilknyttet purring og inkasso automatisk bli fulgt opp og utført av systemet selv.

Visste du dette om inkasso?

  • Et inkassovarsel har strenge krav til utforming, for at det skal være gyldig for videre inkassoprosess. 
  • I perioden 2012–2016 har inkassobransjen hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på 8 %. Bare i 2018 mottok norske inkassoforetak 5,3 millioner inkassosaker fra norske bedrifter. (Kilde: Finanstilsynet) 
  • Første halvår 2018 var det en økning på 11,2 % i purring- og inkassosaker sammenliknet med samme periode i 2017. (Kilde: Virke)

Så hvordan setter du i gang?

  1. Velg en leverandør som tilbyr digitale og automatiserte løsninger for betalingsoppfølging for å få mest mulig utbytte av den nye løsningen.
  2. Velg en elektronisk løsning for betalingsoppfølging som  følger gjeldende regler og myndighetskrav, og oppdaterer seg automatisk ved regelendringer.
  3. For å unngå manuelt arbeid bør du velge et system som kontinuerlig matcher alle registrerte transaksjoner i nettbanken med riktig åpen post i regnskapet, basert på f.eks. KID, beløp og kundenummer.
  4. Du kan også lese mer om vår løsning for å følge opp kundefordringer.

Skjer det noe annet i skyen, da?

0