Hva skjer i skyen? Sende faktura

Hva skjer i skyen
Hva skjer i skyen? er en serie i 11 deler for deg som er nysgjerrig på digitalisering. Det snakkes om sky, effektivisering og bærekraft over en lav sko, men hva betyr det for deg? Hvilke prosesser kan du automatisere? Hva er fordelene og hvor starter du?

Vel, la oss starte med å snakke om …

Å sende faktura

Å digitalisere utgående fakturaer er, sammen med innkommende, blant de enkleste prosessene å digitalisere, og derfor et perfekt sted å begynne. For bak hver papirfaktura gjemmer det seg manuelle prosesser som stjeler tid. Bare 55 % av utsendte fakturaer fra norske bedrifter, sendes elektronisk. Med elektronisk faktura sendes fakturaen direkte fra ditt økonomisystem til mottakerens økonomisystem (til bedrifter) eller nettbank (til privatpersoner).

Les også: Hvorfor er EHF den beste faktureringsløsningen?

Les også: Hva er aksesspunkt og PEPPOL?

For deg er tidsbesparelsene åpenbare, men hva med kundene dine? De får umiddelbar kontroll på hva som skal betales når. Du slipper å uroe deg for om kunden taster inn feil informasjon, eller om fakturaen faktisk har kommet fram. Sender du faktura med epost, har du ikke den samme tryggheten, siden du både risikere at den havner i spamfilteret eller drukner i en full innboks.

3 kjappe om å sende efaktura

  • Du sparer 55,50 kr for hver faktura du sender elektronisk sammenliknet med om du sender den på epost eller papir (Kilde: Visma 2019)
  • 9 av 10 efakturaer blir betalt på forfall. Sender du på epost eller papir, betales kun 66 % (epost) og 72 % (papir) på forfall. (Kilde: Visma 2018, for fakturaer sendt til privatpersoner. Tendensen er den samme for fakturaer sendt til bedrifter)
  • Epost er en stadig mer sårbar plattform. Det er både grunnet hyppige cyberangrep (hacking kamuflert som en faktura) og fordi fakturaer kan havne i spamfilteret slik at mottakeren ikke får dem.

Så hvordan setter du i gang?

  1. Bruk et faktureringssystem som selv kontrollerer hvilket format kunden kan ta imot sine fakturaer (elektronisk, epost og papir), så slipper du å gjøre sorteringsjobben.
  2. Oppfordre de ikke-digitale kundene dine til å legge til rette for å kunne motta elektroniske faktura. 
  3. Bruk elektroniske fakturaer som et innsalgsargument overfor dine kunder. Flere og flere kunder setter ikke bare pris på, men forventer at leverandørene sine kan sende fakturaer elektronisk til seg.
  4. Du kan også lese mer om vår løsning for å godkjenne faktura.

Skjer det noe annet i skyen, da?

0