Ikke digitalisering «bare for at»
I Visma klapper vi frem teknologiske nyvinninger som er med på å gjøre verden – være seg helse, utdanning og virksomheter – til et bedre sted. Vi er sterke i troen på at digitale løsninger er en forutsetning for å kunne jobbe smart i en verden som spiser gamle vaner til frokost.
Men går vi i bresjen for et digitalt Norge bare for digitaliseringens skyld? Selvsagt ikke. Vi utvikler ikke vår programvare i et mørkt rom uten utsyn, bare fordi det er gøy (selv om det er det også). Først og fremst har vi værhårene ute – nasjonalt og internasjonalt – for å undersøke hva forbrukere ønsker og krever av sine leverandører. Å være lydhør er blant våre viktigste oppgaver.
La oss snakke om elektronisk fakturering
Du som leser dette jobber kanskje med lønn eller HR, eller du er økonomisjef eller daglig leder. Hva vet du egentlig om preferansene til dine kunder/partnere/leverandører? Hvis det var opp til dem, hvordan hadde faktureringen mellom dere sett ut?
Les også: Hva er elektronisk faktura (efaktura)?
Vi sendte Respons Analyse ut på oppdrag for å finne svarene.
Efaktura øker sannsynligheten for forfallsbetaling
64 prosent er enige i dette: «Om jeg mottar fakturaen elektronisk (altså til nettbank, mobilbank eller app), er det større sjanse for at jeg betaler den innen forfall, enn om den kommer på papir eller epost».
9/10 bryr seg om miljøet
Hvert år sendes opptil 170 millioner papirfakturaer i Norge. Én ting er at dette papirhavet stjeler tid og penger, men i et enda større perspektiv, skader det også miljøet. Hele 88 prosent av respondentene mener at vi av miljøhensyn bør sende fakturaer elektronisk i stedet for som brev i posten.
Vil ha purring og inkasso på mobilen
Hvis uhellet er ute, viser undersøkelsen at 63 prosent ønsker å motta purringer og inkassovarsler rett i nettbanken eller på mobilen.
Krever å få motta fakturaen elektronisk
Bør du som privatperson kunne få kreve at alle som sender deg en faktura, skal tilby dette elektronisk? 74 prosent stiller seg bak dette utsagnet.