Riktig verktøy er viktig for å lykkes som gründer

Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at kun ca 30 prosent av foretakene etablert i 2007 overlevde i 5 år. De fleste dør i løpet av det første året. Men med riktige verktøy kommer du lengre.

 

Få som lykkes. Dessverre.

Mandag offentliggjorde DNB rapporten «En million ideer, veien fra drøm til å lykkes som gründer». Den konkluderte med at bare èn av ti gründere klarer å etablere selskaper som lever godt og fortsatt vokser ni år etter at de startet.

Mange gründere føler et stort press. Frykten for å mislykkes, økonomisk usikkerhet og å kaste seg ut i et usikkert farvann er skremmende for de fleste. Drømmen om rikdom kan også stresse mange gründere. I vårt blogginnlegg «Hei Gründer! Hvordan måler du suksess?»  ser vi nærmere på oppskriften bak suksess og lister opp seks gode råd på veien.

 

Flere overlever med de riktige verktøyene.

En detaljert forretningsplan hjelper deg å unngå feiltrinn og øker sannsynligheten for å lykkes. Skal du skaffe investorer, søke om lån eller støtte til oppstart er det ofte en forutsetning at du legger frem en god forretningsplan. Forretningsplanen skal vise at du har en gjennomtenkt forretningsidé som har livets rett.

En analyse av våre kunder viser at mer enn 55 prosent av foretakene etablert i 2007 er fortsatt i drift 7 år etter. Dette er en betydelig forskjell sammenlignet med tallene fra SSB. Riktig verktøy som faktura- og regnskapsprogram er derfor svært viktig for å overleve. Du må kunne lese et regnskap, forstå balanse og resultat. Trøsten er at alle kan lære seg god forretningsdrift. Og heldigvis finnes det svært rimelige nettbaserte faktura- og regnskapsprogram som tilrettelegger og forenkler gründerhverdagen. Program som gir deg full kontroll og oversikt på økonomien og lar deg fakturere kunder umiddelbart etter at tjenesten er levert. Uten at du trenger å være utdannet økonom.

Prøv vårt nettbaserte regnskapsprogram gratis!

Liv Hauknes Enoksen jobber som Content Marketing Specialist. Hun har en M.Sc in Marketing and Organisational Communication og B.Sc in International Marketing. Jobber i hovedsak med sosiale medier og innhold i digitale kanaler.
Kontakt :