Respekter dine ansattes jobb!

Vi lar spørsmålet henge litt i luften, og spør heller slik….

Hvor mange synes reisereregninger er morsomt?

Jeg har etterhvert møtt noen tusen mennesker i ulike presentasjonssettinger. Og innimellom har jeg stilt det spørsmålet til forsamlingen. «Rekk opp en hånd alle som synes reiseregniner er morsomt!». Bortsett fra en og annen vittig-Per forblir hendene nede.

Historien kan høres ganske enkel ut, ikke sant. Ligger det noe mer bak de tunge armene, enn at de ser for seg kjedelig utfylling med penn og papir?

La oss dvele litt ved det. Arbeidslivet er blitt mer og mer krevende for de fleste av oss. Vi skal forsvare verdens høyste lønnskostnadsnivå; og for å få det til må vi hele tiden levere mer og mer av primærjobben vi skal gjøre. En dyktig rørlegger forsvarer sin lønn når han legger rør på et bad. En dyktig revisor forsvarer sin lønn når hun sjekker bøkene ute hos en bedrift; Og en legemiddelkonsulent skal helst synliggjøre effekten av medisin….ikke sitte med ark og papir for å få tilbake 3 kroner og 50 øre pr kilometer mellom Sarspborg og Hamar…….

Vi begynner å nærme oss et sentralt poeng her….av respekt for den jobben alle våre dyktige medarbeidere skal gjøre PLIKTER vi, å sørge for at vi frigjør dem mest mulig fra «sideaktiviteter», selv om de kreves som en del av arbeidsforholdet. Fornøyde medarbeidere er som regel bedre medarbeidere….og på overliggeren vil de virksomhetene som best mulig frigjør tid til de ansatte for å holde på med primærjobben, også være de som er mest konkurransedyktige, intet mindre!

Innenfor Lønns, HR- og personalområdet har vi satt oss mål å frigjøre tid til medarbeiderne. Dette er så viktig for oss at vi har satt det som visjon for alle produkter og tjenester vi kan levere til dere… Vår enkle visjon for løsningene vi tilbyr dere inne HR er «Eliminer punching og papir!

Så da kjenner dere retningen og vet hva dere kan forvente av oss i fremtiden….

Hvor langt er vi kommet da? Er godt stykke. Vi er allerede der at et reiseutlegg kan føres av den ansatte, bli attestert av avdelingsleder, bli godkjent og elektronisk overført til lønnssystemet…og bokført med korrekt momskode, helt uten at noen (ikke den ansatte selv en gang…) noen gang har punchet beløpet.

Litt spøkefullt pleier jeg å antyde at «snåsamannen» kanskje har hatt en finger med i spillet. Det kunne vært spennende, men snarere er det våre partnere representert med de norske store firma-kredittkortutstederne som er svaret på gåten. La oss bruke flytoget som eksempel. Den ansatte trekker bare kredittkortet sitt når hun går på toget, trekker det på nytt på flyplassen og dermed er transaksjonen registrert. Helt uten muligheter for feilføring. Etter en dag eller to, er transaksjonen tilgjengelig i vårt webbaserte reiseregningsystem Visma Travel Expense, elektronisk overført fra kredittkortselskapet.

For oss er det respekt for de ansatte….og vi er ganske stolte av at vi kan frigjøre kjedelig arbeide for de ansatte på denne måten.

Men hva med lønningsmedarbeideren….vi kjenner etterhvert ganske godt hvor de er mye tid å spare. De ansatte, som vi har snakket om her er bare begynnelsen… men mer om de i neste blogg.

Ulf 🙂

Les gjerne mer om reiseregningssystemet vårt her.

Kontakt Product Manager Visma Travel/Ansattportal, Ulf Bjørnvold: