Hvorfor det er viktig for regnskapsfører å holde tritt med klientens behov

Klientene dine kommer før eller siden til å møte på prosesser som krever endring – eller utvikling. Samtidig vil også kravene til deg som regnskapsfører endres – og du vil få en gylden muligheten til å utvikle deg sammen med din klient. Grip den.

Ideelt sett bør du ligge et skritt foran klienten og være klar til å utvide oppdraget når behovet melder seg. Med andre ord: utvikle deg selv i takt med klientens behov. Men hvilken utvikling av klientforholdet kan du egentlig forvente deg?

 

4 faser hvor du som regnskapsfører kan bistå dine klienter

 

Fase 1: Klienten som søker trygghet

Dette er den nystartede foretakseieren som brenner for sin forretningsidé, men ikke har så mye erfaring med skatt og moms. Alt er nytt. Regnskapsbyråets rolle er i hovedsak å passe på at alt blir riktig, samt å bistå med å skape gode rutiner for det nystartede foretaket.

 

Fase 2: Klienten som er i den stabile fasen

Bedriften er i gang, og prosessene repeteres fra år til år. Det skjer ingen store endringer i virksomheten. Regnskapsbyråets rolle er fortsatt å passe på at alt blir riktig. Men samtidig bør du også åpne opp for å bistå med å videreutvikle klientens virksomhet. Kanskje kan du hjelpe klienten med spørsmål som for eksempel krever analyse? Hvor kommer gevinsten fra? Og hvilke av kundene er de lønnsomme kundene?

 

Fase 3: Klienten som er i en endringsprosess

Klientens virksomheten skal kanskje prøve seg i et nytt marked. Produktene og salgskanalen må tilpasses eller endres. Ny teknologi tar over. Det skal gjøres et eierskifte. Klienten har behov for et regnskapsbyrå som kan hjelpe og veilede i prosessen. Her blir din rolle i større grad rådgivende, samtidig som den også kan være operativ og spesialisert innen enkelte områder.

 

Fase 4: Klienten som vurderer hva som skaper verdi

Klienten tenker mye på det strategiske og stiller seg spørsmål som: Hvilke muligheter finnes for virksomheten min fremover? Hvordan ser fremtiden ut for min bedrift? Hva vil være viktig om 3-5 år? Hvordan påvirkes min drift av eksterne endringer som jeg ikke kan kontrollere? Regnskapsbyråets rolle er å gi tilgang på et bredt nettverk, og kunne gi råd basert på erfaring og dyp kompetanse. Her handler det om å ta rollen som rådgiver fullt og helt.

 

I hvilke ulike faser befinner dine klienter seg i akkurat nå? Og hva ser du nå som kan dukke opp fremover? Hvilken rolle vil du selv ha, og hvilken utvikling ønsker du deg på sikt?

 

Rapportering gjort enkelt? Les mer om Visma Økonomioversikt.

(Dette er en oversettelse av en artikkel fra Visma SPCS)

Hanne Groa jobber som Marketing Manager i Visma Mamut med fokus på Customer Retention & Loyalty, og Accounting Offices-segmentet. Hun har en Bachelor of Science in International Marketing, Honors Degree, fra Handelshøyskolen BI/Nanyang Business School i Singapore, og har jobbet i mange år med markedsføring og kommunikasjon.
Kontakt Hanne: