Regnskapsbransjens utvikling: Hva forventer kunden?

Anette Mellbye

– Regnskapsbransjen får konkurrenter de aldri har hatt før og som ikke ligner på seg selv, sier partner og Associate Director Anette Mellbye i Boston Consulting Group.

Selv med alle muligheter teknologien byr på, blir det ikke noe lettere å drive butikk med tiden. I hvert fall ikke om epostene du sender ut mellom klokka 9–17 er signert «regnskapsfører».

Digital transformasjon haster

Mellbye står på scenen foran 200 regnskapsførere under årskonferansen Accounting Forward, og understreker hvilke endringer morgendagens digitaliserte samfunn krever av regnskapsbransjen.

– Gårsdagens suksessformel vil ikke lenger fungere. Regnskapsføreren, kanskje mer enn noen andre, er avhengig av omstillingsvilje, skal du bevare relevans og konkurransefortrinn.

Kundene blir stadig mer kravstore og sultne på ny teknologi. De forventer friksjonsfrie systemer, tettere samhandling og støtte til å ta gode forretningsmessige og fremtidige valg, forteller Mellbye. Men hvorfor så hastverk med denne digitale transformasjonen?

Det er det flere svar på.

Gode tjenester gir smitteeffekt

Tenk over hvilke digitale tjenestene du selv bruker.

Bestille togbilletter? Gjøres enkelt via en app. Levere skattemelding? Hos Altinn logger de fleste inn med BankID på mobil. Posten kan du omdirigere med et tastetrykk før ferien. Har du et kjapt spørsmål til banken, får du svaret via chat – enten menneske eller robot. Kvitteringer og bestillinger har du på mailen i lomma. Pjusk i formen? Bli liggende under dyna og snakk med en lege (face-to-face) på mobilen.

Smidige løsninger gjør oss bortskjemte. Vi blir vant til at ting går raskt og knirkefritt. Disse forventningene smitter naturligvis over på de andre produktene vi bruker – også regnskapsløsningene. Henger disse systemene langt etter, vokser både friksjonen og frustrasjonen.

– Smidige løsninger gjør oss bortskjemte. Vi blir vant til at ting går raskt og knirkefritt.

Glem å kontrollere hele verdikjeden

Se for deg at du skal ta Flytoget ut til Gardermoen.

Opplevelsen er ikke isolert til at du sitter på Flytoget. Den begynner allerede dagen før, når du skal inn i appen og planlegge reisen. Allerede her er det både apputviklere og ecommerce-leverandør involvert. På stasjonen drar du bankkortet i automaten og på skjermen inne på toget ruller dagens nyheter og børskurser.

– Poenget med denne parallellen er å illustrere at brukeropplevelsen overskrider bedrifts- og industrigrensene. Økosystemselskaper som Amazon, Google og Apple er nå dine konkurrenter, sier Mellbye.

– Amazon, Google og Apple er nå dine konkurrenter.

Du som regnskapsfører er nødt til å jobbe ute i økosystemet ditt for å gjøre kundereisen så friksjonsfri som mulig. Du trenger å jobbe med flere aktører enn tidligere – og knytte til deg mange ulike teknologileverandører og samarbeid. Regnskapsbyråene må utvikle systemstrategier og fungere som et økosystem, ikke ulikt de vi ser ute i naturen.

Anette Mellbye

Morgendagens løsninger er friksjonsfrie. De lages ikke i siloer, men i samarbeid med andre. Mellbye trekker frem et utsagn fra Sigve Brekke, adm. dir. i Telenor:

– Det å kontrollere hele verdikjeden kan du bare glemme. Du må se deg selv som del av et stort økosystem, der du ikke har forhold til leverandører, men er i et integrert forhold til gartnere i et økosystem. Tiden er forbi da de de store kunne sitte og bestemme alt.

– Du må se deg selv som del av et stort økosystem.

Globalt tøffere konkurranse

Regnskapsbransjen i Norge er ikke lenger et isolert marked; konkurransen er global. Gjør det at alle er oppkoblet sammen – at de etablerte bransjegrensene vi er vant til å navigere etter, viskes ut? Ja, så absolutt, er svaret fra Mellbye. Vi får konkurrenter vi aldri har hatt før og som ikke ligner oss selv.

– I motsetning til hva vi har erfart, at fremtiden utvikler seg lineært, så utvikler den seg nå eksponentielt. Teknologiutvikling følger en eksponensiell vekstkurve. Det gjør det krevende å forutse hva som vil skje og hvordan, forklarer hun.

– Fremtiden utvikler seg ikke lineært, men eksponentielt.

Bedrifter er vant til å levere på samme forretningsmodell. De rammene forandrer seg nå dramatisk. Teknologiutvikling kommer sakte i begynnelsen, deretter øker det raskt. Resultatet blir overveldende.

– Forretningsmodellene får kortere levetid, du må oftere ta strategiske valg, slik at du er godt posisjonert til å kunne være rådgivende og beslutningsstøttende.

Dramatisk lavere inngangsbarrierer

– Da vi la Aftenposten bak betalingsmur, sa folk at «da kan jeg like så godt lese New York Times», forteller Mellbye fra tiden som adm. dir. i Aftenposten Mobil.

Hun peker på at den økende tilgjengeligheten skaper kravstore forbrukere. Er du ikke på ballen, vender kundene det andre kinnet til; de finner svar, løsninger, rådgivere, kompetanse et annet sted. Hvorfor?

Fordi teknologien åpner for at «hvem som helst» kan bli spesialister. Cloud har gjort investeringer i dyre servere unødvendig. Som et resultat, er kundenes forhandlingsposisjon styrket. De har alltid noe annet å velge mellom, bare et kjapt tastetrykk unna. Hvordan skal du bevare din relevans?

Les også: Skybasert regnskap – hvorfor så viktig?

Anette Mellbye

Anette Mellbyes hygienetips til regnskapsbransjen

God teknologi er hygienefaktor. Du må evne å være en «trusted advisor», svare raskt, forstå kundens bransje og ikke minst kommunisere godt med folk som ikke har regnskapsbakgrunn, er talen fra Mellbye.

– Å fortsette som før er en strategi for avvikling. Det er som at VG skal fokusere på papiraviser eller banken på fysiske banker.

1. Finn din nisje

Ha forståelse for markedet og posisjonen til din enkelte kundens marked og posisjon. Skreddersy tilbud, løsninger og tjenester til nisjen. Finn frem løsninger som dekker målgruppens behov.

2. Vær «customer obsessed»

Sett kunden i sentrum for alle valg du foretar deg. Se deg selv som samarbeidspartneren, ikke tjenesteleverandøren, til kunden din. For å unngå å bli erstattet av en algoritme, må du søke ut i økosystemet, utvikle partnerskap og bygge nye tjenester i samarbeid med andre.

3. Velg enkle løsninger

Hva er kundens behov? Gamle systemer hindrer deg i å levere relevant og godt. Våg å teste nye ting i stedet for å tviholde på rutiner dere har hatt i årevis. Finn frem til smarte teknologiske snarveier, forstå systemene godt og hjelp kundene når de står fast.

4. Vær proaktiv

Vær proaktiv med tanke på å teste nye tjenester og forretningsmodeller. Vær nysgjerrig på kunden og behovene.

5. Skap en nysgjerrig kultur

Skap en nysgjerrig og lærende kultur – stimuler! Gjør det til en vane å lese minst en kunde- eller teknologirelevant artikkel om dagen. Test ut ny teknologi og skap rom for å utfordre status quo.

Kickstart din digitaliseringsreise her

Hvert år tar vi tempen på norsk næringsliv. Hvor digitale er de ulike bransjene – og hvilke prosesser er digitalisert? Se statistikk, les intervjuer og bli oppdatert med Digital Index.

– Etter å ha lest to minutter, fikk jeg ikke stoppet før jeg var gjennom rapporten. Mye god læring og inspirasjon, sier daglig leder Hans Johan Tofteng i Avikom.

Last ned rapporten Digital Index du også