Mange regnskapsførere ble inspirert og informert om endringene i regnskapsbransjen.

Regnskap i skyen – Cloud Accounting ‘16

Torsdag 27.oktober var det duket for Visma Cloud Accounting ’16 i regi av Visma Mamut. Mange regnskapsførere fant veien til Quality Hotel Expo på Fornebu for å la seg inspirere og informere om endringene i regnskapsbransjen. Dagen handlet om mulighetene og forventninger, moderne teknologi og arbeidsdeling og regnskap i skyen, med innlegg fra både eksterne foredragsholdere og Visma-ansatte. Med dette innlegget ønsker jeg å gi et innblikk i dagen for deg som ikke fikk anledning til å delta.

Visma og regnskapsbyråer

Eilert HanoaFørstemann ut var Eilert Hanoa, gründer av Mamut Software og per i dag ansvarlig for hele SMB Software divisjonen i Visma. Han snakket om den digitale trenden som er i full gang.
Mobiltrafikken beregnes til å firedobles de kommende 3-4 årene. Handel via mobile enheter kommer til å utgjøre mer enn 50% av e-handelen i 2018.

Teknologitrenden går mot 100% skybaserte tjenester, som gjør alt av informasjon tilgjengelig, overalt og alltid. Fordelen med dette er blant annet at leverandørene tar oppgavene med backup, oppdateringer og sikkerhet, mens du som kunde kan bruke mer tid på dine kunder.
Forventningene fra både kunder og medarbeidere endrer seg. Mange av dem er født med mobil i hånda og forventer at alt er tilgjengelig, alltid. Dette krever en endring i rutiner og oppgaver for regnskapsbyråer. Eilert poengterte hvor viktig det er å tørre å komme seg litt ut av komfortsonen for å oppnå gode resultater.

Visma ønsker å hjelpe regnskapsbransjen å vokse og forbedre administrasjonen av sin virksomhet, så den er i stand til å ta rollen som verdsatt rådgiver for sine kunder.

Er du godt nok forberedt på teknologiutviklingen?

John Henrik Andersen, MicrosoftJohn Henrik Andersen, Teknologidirektør i Microsoft, fortsatte å snakke om teknologitrenden og spurte publikum om de er godt nok forberedt på det som kommer til å skje. Teknologiutviklingen har de siste ti årene vært rivende, men de kommende ti årene vil likevel sette de foregående årene helt i skyggen.

Han nevnte noen eksempler for å illustrere hva det betyr for selskap som Microsoft som står for sikker datalagring når flere og flere nettbaserte skytjenester lanseres. Det handler om absurde mengder med data som skal lagres. “Microsoft runs on trust”. Hele selskapets eksistens er avhengig av at Microsoft skal lykkes ved å kunne tilby tillit.
Noen av de prosjektene som ble trukket frem var en kampanje hos 7-Eleven i Australia (utvikling av en app til å låse lavest mulig pris på drivstoff og benytte seg av denne prisen hvor enn man var i Australia) og et prosjekt hos en japansk bonde som viste at alle type virksomheter kan være datafirmaer, også bønder. Ved hjelp av skrittellere hos kuer kunne bonden få bedre innsikt i helsesituasjonen hos dyrene, samt beste tidspunktet for befruktning. I relasjon til regnskapsbyråbransjen så poengterte han hvordan det for eksempel vil være mulig å forutse insolvens når man kan analysere store mengder data fra en lang rekke selskaper.

Som John Henrik avsluttet: “The sky is not the limit”.

Fra brevdue til heldigital

Morten Fischer-HaugeSå var det en regnskapsfører som overtok på scenen. Morten Fischer-Hauge fra MF-H Accounting AS i Drøbak er regnskapsfører og fornøyd Visma eAccounting bruker. Hans kundeportefølje består hovedsakelig av små bedrifter med omsetning under 5 millioner.

“Jeg jobber ikke bare med regnskap, jeg jobber med kunder”.

Han er opptatt av å bevise til sine kunder hvordan de kan oppnå besparelser (opptil 30%) på både tid og penger på grunn av digital bokføring. Med Visma eAccounting som nettbasert løsning bruker han kun noen få sekunder til å bokføre fakturaer. “Alt ligger ferdig, jeg sjekker om det er riktig, så bokføres det. Det er ingen stor jobb lenger. Nå har det blitt spennende å jobbe som regnskapsfører. Rådgivningsdelen er superinteressant, og har vist seg til å være en god inntektskilde”.

Noen tips fra Morten til alle i salen: “Alt starter og slutter med kunder. DU må kunne skaffe nok kunder og beholde eksisterende. Være tydelig og sette krav. Være annerledes og nytenkende. Ha noe nytt og spennende å tilby (ellers er det ingen grunn for kunden å bytte regnskapsfører til akkurat DEG)

Så tok han opp et spørsmål som sikkert mange i salen var opptatt av: Hva skjer med regnskapsføreren i fremtiden?
Morten mener at toget står på stasjonen nå, og det er veldig viktig at man er med på endringene. Selv om det virker skummelt, så er det ikke det, bare morsomt. Vil du fortsette så må du bli digital. De nye kundene er digitalt innfødte.
Den digitale overgangen innebærer en mer variert hverdag for regnskapsførere: en endring fra å være kontroller til å bli en aktiv rådgiver. Fra nødvendig onde til viktig medspiller. Du har mulighet til å jobbe tettere med kundene, og det har Morten opplevd som en positiv endring.

Og som en av hans kunder beskrev overgangen til regnskap i skyen:
“Å gå tilbake til papir etter å ha blitt vant til Visma eAccounting blir som å kjøre hest og kjerre etter å ha prøvd Ferrari”.

Hvorfor bruke digitale markedskanaler til å nå nye kunder?

Hans-Petter Nygård HansenHans-Petter Nygård Hansen, gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem, vet hva som skal til for å lykkes med bruk av sosiale medier.
Han påpekte at alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert. Mange oppgaver og (deler av) yrker kan bli erstattet av roboter og kunstig intelligens. Derfor er det viktig å kunne omstille seg, og bruke tiden mer på rådgivning som regnskapsfører. Han snakket om begrepet “endringsglede” og lurte på hvem som synes det er gøy å endre? Vi trenger en god kultur som gjør at endringen blir en del av hverdagen, og derfor er det viktig at alle er opptatt av dette.

Alle som vokser opp nå har et on-demandperspektiv, og bruker stort sett en liten device (mobil eller nettbrett) til å finne det de leter etter. Milleniumsgenerasjonen består av en tredjedel av de som jobber i dag, og de er født og oppvokst med sosiale medier. I følge Hans-Petter må man mot denne gruppen benytte mellommenneskelig kommunikasjon, ikke tradisjonell markedsføring. Det er forbrukerne som driver endringene – se for eksempel på Pokemon Go og hvor raskt ting kan spre seg.

Derfor er hans råd: Fokuser på innhold! Kjøpsbehov oppstår ofte utenom kampanjeperioder. Tradisjonell markedsføring fungerer derfor ikke lenger. Med et on-demandperspektiv er det nødvendig at alt av relevant innhold er tilgjengelig på nettet når forbrukerne trenger det.

What's In It For Me?Godt innhold bør leveres basert på to kriterier: det må være nyttig og interessant. Tenk alltid på hva det er kunden trenger å vite: What’s In It For Me? Tenk godt gjennom det før du starter kommunikasjonen. Emosjon og identitet er det som gjør at folk bestemmer seg hvem de velger å kjøpe fra. Det handler om å gjøre business så personlig som overhodet mulig.

Kort oppsummert

De unge i dag har andre forventninger til regnskapsføreren. Det handler blant annet om tilgjengelighet hvor som helst, alltid, samhandling og automatisering. Visma tror bransjen vil merke disse forventningene tydeligere i tiden som kommer. Byråene som allerede har tatt steget lykkes med å tiltrekke seg nye kunder i stor fart og er gjerne flinke til å drive markedsføring i de kanalene kunden benytter. Når flere blir oppmerksomme på dette vil konkurransesituasjonen bli utfordrende dersom man ikke driver effektivt, med kunden i fokus.

På Cloud Accounting ‘16 så vi hvordan fremtidsrettede skyløsninger fra Visma, med eAccounting i spissen, kan gjøre ditt regnskapskontor i stand til å levere på kundens forventninger, med store fordeler for ditt byrå.

Jeg er veldig glad for at regnskapsførere som deltok har fortalt at de ble inspirert og motivert av de ulike foredragene og nå har fått en bedre forståelse av hvorfor det er så viktig å være med på endringene nå.

Visma står klare for å hjelpe norske byråer opp i skyen og inn i en digital verden. Stor takk til alle som deltok på Cloud Accounting ‘16 og gjorde dette til en innholdsrik dag.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan jobbe med regnskap i skyen som regnskapsfører? Les mer her.

 

N.B. Dette innlegget beskriver bare en del av det som ble presentert på Cloud Accounting ‘16.

Raimond Brekke jobber som salgssjef med ansvar for Accounting Offices i Visma Mamut og har vært i selskapet siden 2009. Han har M.Sc i International Marketing and Management fra Handelshøyskolen BI/Nanyang Business School i Singapore.
Kontakt Raimond: