Vel, la oss starte med å snakke om …
Å registrere timer
Norske bedrifter melder at 74 % av de registrerte timene i bedriften, blir registrert elektronisk. Altså i et timeregistreringssystem. Et digitalt timeregistreringssytem gir den ansatte innsikt i arbeidstimer, timebank, overtid, ferie og fravær. Det vil dessuten gjøre at du kan føre timer på farten.
Ledere får bedre kontroll og oversikt over timeforbruket i sanntid, og løpende kontroll på prosjekter, kostnader, ressurser. Det er også enkelt for ledere å godkjenne timer på farten. Lønns- og økonomiansvarlige får på sin side korrekt grunnlag å sende til lønnssystemet for utbetaling. De vil også ha full oversikt over timeforbruk i henhold til kravet i arbeidsmiljøloven.
3 ting å registrere om timer
- Alle bedrifter har i henhold til arbeidsmiljøloven plikt til å ha oversikt som viser hvor mye den enkelte arbeidstaker har arbeidet.
- Digitale verktøy er et godt utgangspunkt for å bedre kunne kontrollere og planlegge de ansattes arbeidstid i henhold til lovpålagte krav. Oversikten kan også enkelt tilgjengeliggjøres for arbeidstilsynet og arbeidstakernes tillitsvalgte.
- Hvis bedriften jobber prosjektbasert, kan timene i en nettbasert løsning fordeles på prosjekter, og man får oversikt over hva det brukes tid og ressurser på.
Så hvordan kommer du i gang?
- Hvilket timesystem som passer for akkurat deg, avhenger av hvilke arbeidsprosesser dere har i bedriften. Gjør derfor en analyse av bedriftens behov – et godt startsted er å ta utgangspunkt i hva tiden til de ansatte skal brukes til.
- Velg en løsning som automatiserer alle manuelle prosesser rundt timefangst
- Det er også smart å velge en løsning med god mobilopplevelse
- Les gjerne mer om vårt timeregistreringssystem.
Jobber du med lønn og personal?