– De tekniske løsningene til OneStop Reporting har alltid vært gode, men vi har ikke hatt godt nok fokus på behovene i markedet, sier Jarle Roti i Visma.
For å møte disse behovene utvikles nå ny funksjonalitet som skal være skreddersydd for regnskapsbyråene. Den nye versjonen kommer til høsten.
– Målet med ny funksjonalitet er å gi regnskapsbyråene mer effektiv administrasjon av brukere og ressurser, samt effektiv og skalerbar distribusjon av rapporter, kontoplaner og regler som må til mange klienter på en gang.
Regnskapsbransjen har i flere år vært avhengig av manuelle, tidkrevende prosesser med punching av tall og et stort forbruk av papirer. OneStop Reporting så behovet for en mer bærekraftig og brukervennlig løsning, og leverer derfor skybaserte tjenester for rapportering, budsjettering og analyse i Norge, Danmark, Sverige og Nederland.
– Regnskapsbransjen trenger et enkelt og fleksibelt rapporteringssystem
Jarle Roti er grunnlegger av OneStop Reporting, og siden 2007 har det blitt utviklet løsninger som gir kunden store muligheter til å skreddersy rapportene de har behov for. I 2012 forstod de at regnskapsbransjen hadde behov for et enkelt og fleksibelt rapporteringssystem.
Selskapet ble kjøpt opp av Visma i 2020, og har nå brukt de store utviklingsressursene i Visma-systemet for å rigge rapporteringsløsningen ytterligere for fremtidens behov.
– Fra vi gikk i skyen i 2017, med dagens versjon, har vi opplevd en nær dobling av omsetningen hvert år.
Les også: Hvorfor bør du rapportere i en skybasert løsning?
Ny funksjonalitet vil hjelpe større kunder
I forbindelse med oppkjøpet ble Roti direktør for Visma sin Research & Development-avdeling. Her er testing av den nye funksjonaliteten i full gang, med mål om å lanseres til høsten.
De tekniske løsningene har alltid vært gode, men vi hadde ikke nok fokus på behovene i markedet. For oss var det veldig bra å komme inn i Visma-systemet i 2020. Her er det store utviklingsressurser.
Jarle Roti
– Regnskapsbyråene trenger et rapporteringssystem som passer for både små og store klienter. Frem til nå har det rett og slett ikke vært godt nok for de store regnskapsbyråene.
Det er imidlertid ikke bare regnskapsbyråer som benytter seg av OneStop Reporting.
– Satsningen på ny funksjonalitet kommer også til nytte for større kunder med mange selskaper, der effektiv distribusjon av store mengder rapporter er tidkrevende og utfordrende. I dag er det rundt 100 000 selskaper og 200 regnskapsbyråer som bruker OneStop Reporting.
Les også: Hva er fordelene med å fokusere på ett rapporteringssystem?
– Accounter har eksempelvis nærmere 10 000 klienter, og det er på ingen måte slik at alle disse bruker vårt rapporteringssystem. Vi har ikke lykkes å brette dette ut til alle kundene, og det har vært distribusjonsproblemer. Målet vårt er å få rullet det ut til 40-50 prosent av deres klienter, sier Roti.
Legger stor vekt på automatisering
OneStop Reporting er egnet for bruk i flere bransjer – ikke bare på grunn av funksjonaliteten, men fordi de snakker med andre systemer. Når prosessene i tillegg automatiseres, skal det meste flyte bedre.
– OneStop Reporting støtter veldig mange ulike ERP-systemer. Alle rapportene ser like ut uansett om de bruker Visma, Xledger eller andre regnskapssystemer. Løsningen kan legges på toppen uansett hvilket ERP-system du bruker, sier adm. Direktør Øyvind Larsen i Visma Software.
Det er ikke bare funksjonalitet og brukeropplevelser som OneStop Reporting nå er i ferd med å forbedre.
– Prismodellen er også endret. Vi har hørt på regnskapsbyråene og satt sammen effektive pakker til en fast pris, slik at kunder av byråer får optimalt utbytte av rapporteringsløsningen basert på sine behov – uten å måtte betale for mye.