Knut, kasserer i Tønsberg Automobilklub, er fornøyd med en nettbasert regnskapsløsning

Fra papir til nettbasert regnskapsløsning med efaktura

Knut H. Ødegaard er kasserer i Tønsberg Automobilklub. Bilklubben (ingen ansatte) startet 8. mai 1924 og er Norges eldste bilklubb, med litt over 200 medlemmer. “Det å ha bil i 1924 var jo ikke for hvem som helst, så vår historie er litt annerledes” forklarer Knut. “Våre medlemmer er kjøretøyentusiaster på mange måter, de fleste har klassiske kjøretøy som hobby”.

 

Enkel overgang fra papir til nettbasert regnskapsløsning

Før jobbet Tønsberg Automobilklub med regnskap basert på regnskap- og faktura løsning Mamut daTax, som var cirka 10 år gammelt.

Knut forteller: “Alle bilag var basert på papirer, A4 permer i fleng. Vår klubb har noe mer enn 500 bilag per år. Jeg overtok som kasserer tidlig i 2015, og hadde absolutt ingen regnskapserfaring. Jeg så fort at vi trengte løsninger som ikke krevde så mye arbeid, og leste at i henhold til regnskapsloven fra 2013 så trenger man ikke ta vare på bilag på papir. Styret var positiv til mitt forslag om å gå for elektronisk regnskapsføring. Jeg tok en telefon til Visma for å få råd om mulighetene og migrering fra daTax til en nettbasert løsning, og satset på Visma eAccounting.

 

Les også: Vurderer du efaktura til dine forbrukerkunder?

 

Betydelige arbeidsbesparelser og bedre oversikt

“Våre medlemmer leier lager og verkstedplasser i vårt lokale, så vi har en del fakturering mot medlemmene. Å bruke Visma eAccounting har gitt oss betydelig besparelser i arbeid, og dessuten vesentlig bedre oversikt over klubbens økonomi. Jeg kan på styremøter klikke direkte inn i regnskapet og redegjøre for inntekter og utgifter.

Våre medlemmer er ofte eldre, og noen bruker til og med brevgiro. Men vi har også fått en del over på efaktura og e-post faktura og jobber kontinuerlig med dette.

Efaktura og for den sakens skyld e-post faktura er for oss svært praktisk. Det som også er fint er at systemet selv skifter fra efaktura til epost faktura og til slutt til brev i konvolutt uten av vi behøver å foreta oss noe. Dette er arbeidsbesparende for kasserer/regnskapsfører og praktisk for de brukere som velger å motta e-faktura. Det er også uvilkårlig slik at en efaktura synes å bli oppfattet mer «seriøs» av de som er litt ustødige betalere. Så vi kommer litt lenger frem i prioritering, som selvsagt er godt for klubben og igjen arbeidsbesparende for kasserer.

Jeg er godt fornøyd med denne nettbaserte regnskapsløsning og har allerede anbefalt Visma eAccounting til vår sentrale klubborganisasjon LMK, Landsforbundet for Motorhistoriske Kjøretøyer!”, avslutter Knut.
Ønsker du å se selv hvordan en nettbasert faktura-og regnskapsløsning kan bidra til en mer effektiv hverdag i din virksomhet?

Prøv Visma eAccounting gratis!

 

 

Finn ut hvordan efaktura fungerer og hvor mye du kan spare.

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: