Bedre likviditet

Nyttig virkemiddel for bedre likviditet

Du kan nå kreve inndrivelseskompensasjon fra kunder som ikke betaler fakturaene i tide.
Regelen ble innført 16.mars 2013, i samsvar med EU-reglene, så helt ny er den ikke. Men den er allikevel kanskje ny for noen av oss.

Nytt for i år er at satsen fra 1.januar 2014 har økt fra kr 300 til kr 320.

Vær oppmerksom på at regelen kun gjelder dersom du selger til bedrifter, ikke til privatpersoner.

Styrk foretakets likviditet

Denne regelen er ment som et virkemiddel for å hjelpe spesielt de minste foretakene med å lettere få inn pengene fra de kundene som ikke betaler.
Hvis en kunde til stadighet betaler 1-2 uker for sent, går dette ut over likviditeten din, og du bruker også unødvendig tid på purringer.

Ved å kreve et tilleggsgebyr på opptil 320 kroner på første purring vil det svi litt ekstra for kunden, og forhåpentligvis gir dette fortgang på innbetalingene og bedrer dermed også foretakets likviditet.

Bruk skjønn – ta vare på kundene

Når dette er sagt og du nå er bevisst på virkemidlene du kan bruke, så er det naturligvis også veldig viktig å ta vare på kundene sine.
Det kan jo være at kunden har glemt fakturaen ved et uhell, og derfor kan du med fordel gjerne sende en vennlig påminnelse til kunden på e-post et par dager etter at faktura har forfalt, som en ekstra service til kunden.

For øvrig er det verdt å påpeke at tilleggsgebyret er opptil 320 kroner – du velger selv om du vil sette et lavere gebyr. Her kan det lønne seg å ta en løpende vurdering på hva du mener er rimelig ovenfor kunden.

Regelen om inndrivelseskompensasjon er stadfestet i Forsinkelsesrenteloven § 3 a.
Forsinkelsesrente kan kreves i tillegg.

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: