Nyhetsovervåkning til å øke salget?

Informasjonsmengden der ute er enorm og kunsten er å holde seg oppdatert på det som er viktig for deg. Nyhetsovervåkning er en tjeneste hvor du selv velger hva du vil motta av informasjon. Du definerer noen søkeord, og blir varslet per e-post hver gang media skriver noe som innholder disse søkeordene. Søkeordene er typisk firmanavn, personnavn eller temaer som viktige for deg.

Kan dette brukes til å selge mer? Dere som jobber med salg vet at kjennskap til prospektet er viktig for å vinne salget. Ved å overvåke firmanavnet til dine viktigste prospekt, holder du deg oppdatert om hva media skriver om dem. Kanskje får du følgende varsel: ”Ny storavtale i boks”. Dermed har du en fin anledning til å kontakte ditt prospekt og gratulerer dem med avtalen. Prospektet føler at du er opptatt av dem og følger med på hva som skjer. På samme måte kan det være lurt å overvåke viktige kunder og andre viktige forbindelser.

Alarmselskaper ønsker kanskje å overvåke ord som boligbrann og innbrudd for å finne områder hvor det er større sannsynlighet for at det er interesse for å kjøpe alarmer.

Rekrutteringsselskaper ønsker kanskje å overvåke ord som: ekspandere, planlegger utvidelse, øke bemanning, etc, for å finne mulige prospekt. Headhuntere kan overvåke ord som: ny sjef, slutter, oppsagt, nyansatt, etc.

Har du noen gode tips til hvordan du bruker nyhetsovervåking, så legg gjerne inn en kommentar til denne bloggen.

Du kan selv teste Visma sin nyhetsovervåker her.

Product Manager
Kontakt Svein: