Gå til hovedsiden

Ny mva-melding fra 2022

Skatteetaten skal modernisere mva-området. Så hva betyr dette egentlig for deg som driver egen bedrift?

Ny mva-melding fra 2022
Ny mva-melding fra 2022

En skikkelig glad melding til alle dere som driver bedrift. Skatteetaten er i ferd med å forenkle innlevering av mva-melding. På høy tid tenker vi. Målet er å automatisere prosessen ved at majoriteten av meldingene leveres via et regnskapsprogram slik at feil og mangler reduseres. Så hva betyr egentlig denne endringen for deg?

Når trer den nye mva-meldingen i kraft?

Alle mva-meldinger som skal sendes inn for terminer etter 1. januar 2022 må leveres på helt nytt format. Bedrifter som leverer ukentlig kan derfor sende inn den nye mva-meldingen allerede tidlig januar 2022. Les mer om når du skal levere via nytt format her.

Hva er nytt i mva-meldingen? 

Det nye formatet bygger på standard SAF-T mva-koder. Dette betyr at kontoplanen må tilpasses og standardisering av mva-kodene. Du kan lese mer om dette hos Regnskap Norge. Systemleverandører som oss må derfor implementere disse endringene innen 2022. 

Vi digger at Skatteetaten nå forenkler dette. I Visma eAccounting kan du selvfølgelig levere via nytt format fra 1. januar 2022.

Mva-melding i Visma eAccounting

Vi jobber med å ferdigstille den nye mva-meldingen i Visma eAccounting. Denne vil være klar i begynnelsen av neste år, og i god tid til du skal levere inn den nye mva-meldingen for første gang. Du trenger ikke foreta deg noe som helst, den vil automatisk dukke opp for riktig periode. 

I forbindelse med at det først kommer en ny mva-melding, ønsker vi å legge mer fokus på brukervennlighet. Den nye siden for innlevering av mva vil derfor få nytt design og en bedre flyt enn den du kjenner til i dag. I tillegg kommer vi nå også til å støtte signering fra Visma eAccounting. Dette innebærer at du slipper å logge deg inn i Altinn etter innsending for å signere der. Bra, sant?

Mest populære