Småbedrifter

Tidenes mulighet for norske småbedrifter

For en liten stund siden meldte Post- og teletilsynet at 10.800 nye husstander får bredbåndsdekning.

Indirekte er dette en hendelse som åpner for enda større muligheter for norske småbedrifter.

Og hvorfor det?

2014 er av mange sett på som mulighetens år for mindre bedrifter på den internasjonale arena. Du kan sitte i nesten ethvert hjørne av verden og lage noe som kan nå store markeder.

 

Klimaet og nettilgang

I Norge og Norden for øvrig har vi to fordeler, som jeg kommer på i farten: Klimaet og en nettilgangen.

Klimaet her oppe ved Nordpolen passer som hånd i hanske med digital satsing.
Samtidig er vi blant de fremste i verden på bredbåndsdekning, og blant dem som er mest vant til å bruke digitalt utstyr.

Med en lang og mørk vinter, mange regnværsdager og mye overskyet vær, har vi et godt grunnlag for å få arbeidet mer konsentrert og målrettet. Og dette er ikke tull.

Jeg har selv bodd et par år i Spania, og det er bare å innrømme det: Klimaet i Spania trigger ikke alltid arbeidslysten. Det er ikke uten grunn at spanjolene i årtier har hatt en tretimers siesta midt på dagen.

Selv om det offentlige Spania er i ferd med å avskaffe siestaen, henger tradisjonen med i både skole og arbeidsliv for øvrig. Sett utenfra virker det lite hensiktsmessig at ungene går på skole fra ni til tolv, og så har tre timer siesta, før de har en avsluttende halvannen time på skolen.

I Norden kan vi snu ryggen til været og konsentrere oss om å være kreative og produktive i våre godt isolerte kontorbygninger og hjemmekontor. Og trenger vi en forfriskning, er det bare å stikke hodet ut av døra.

 

Velsmurt samfunnsmaskineri

Det er bare det at vi ennå stort sett ikke har oppdaget disse mulighetene. Vårt velsmurte samfunnsmaskineri ruller og går uansett, her hvor vi sitter på en av de grønneste grenene på verdenstreet. Det er mulig at vi har for lite press på oss.

Tidligere i år ble jeg kontaktet av en liten norsk næringsdrivende, som hadde fått litt bakoversveis i møtet med det internasjonale markedet. En positiv bakoversveis, for å være helt presis.

I sitt enkeltpersonforetak hadde han produsert en såkalt template til publiseringssystemet wordpress. Etter en forsiktig start i fjor, eksploderte salget, og i løpet av de første månedene av 2014 omsatte han for flere hundre tusen kroner bare på dette produktet. Han benyttet en internasjonal formidler, og fikk en smak av hva det internasjonale markedet kan gi av muligheter.

Når stadig flere i alle deler av Norge får tilgang til stabilt, raskt og pålitelig bredbånd, vil flere få muligheter til å nå ut i verden, enten det er for å profilere et lokalt produkt, for konkurrere på den internasjonale næringsarenaen eller utvikle nye produkter der Norge som marked blir for lite.

Her er det bare å hive seg på.

 

Av Pål Stavrum – Miniforetak.no

N.B. Går du med en gründerspire i magen, men vet du vet ikke helt hvor du skal starte? Les dette innlegget og se på videoen som viser deg hvordan Visma kan hjelpe deg hele veien.

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: