ekspert på digitalsiering

Det er ikke nok å gjøre det samme som i går, bare raskere

Vidar Evensen er en av Vismas fremste eksperter på digitalisering. Vi har tatt en prat med han, for å forstå bedre hva digitalisering handler om – og ikke minst få noen gode råd om hvordan bedrifter kan lykkes med sin digitaliseringsreise.

Først og fremst: Forklar oss kort, hva er egentlig digitalisering?

I sin enkleste forstand vil jeg si at digitalisering handler om å understøtte, forenkle og effektivisere arbeidsprosesser med it-løsninger. Det er viktig å forstå at digitalisering ikke er it-løsningene i seg selv, men at digitalisering handler om å bruke teknologi til å eliminere manuelle arbeidsoppgaver, og å effektivisere gjennom teknologi.  I en heldigital verden slipper bruker eller kunde å forholde seg til prosesser, de slipper å registrere sine data, i stedet mottar de ytelser og tjenester automatisk, i henhold til sitt behov og forbruk.

Det er viktig å forstå at digitalisering ikke er it-løsningene i seg selv

Vi snakker ofte om “digitalt modenhet”. Hva legger vi i det?

Jeg liker ofte å bruke “digitaliseringstrappen” når jeg snakker om digital modenhet, hvor stegene går fra å digitalisere de papirbaserte prosessene, via selvbetjening, samhandling, automatisering, til optimalisert og lærende. Den digitale modenheten til en virksomhet kan bestemmes av hvor man befinner seg i trappen. Jeg tror mange tenker at de har digitalisert så lenge de har “satt strøm på papiret”. Eller satt digitale hjul på gårsdagens prosesser. Bedrifter som har gjort det, har for så vidt kommet et stykke på vei. Det å kutte ut papir og manuelle prosesser har absolutt effekt. Og poenget er, har du startet denne prosessen, er det kanskje enklere å komme videre.

For å sette strøm på papir er ikke målet?

Nei, og dette er viktig: Å kun sette strøm på papir, uten å endre, forenkle og automatisere arbeidsprosessene, er litt som å asfaltere krøtterstier, eller som engelskmennene kaller det “to put lipstick on pigs”. Det er ikke nok å sette digitale hjul på gårsdagens løsning. Det vil ikke hjelpe deg å overleve. Og heller ikke innfri kundenes forventninger på sikt. For å overleve må du evne å tenke helt nytt. Er du først inne i en prosess der du ønsker å effektivisere og forbedre konkurransekraften din gjennom å ta i bruk digitale løsninger, bør du derfor tenke videre.

Det er ikke nok å sette digitale hjul på gårsdagens løsning. For å overleve må du evne å tenke helt nytt

Det er krevende å tenke helt nytt, eller å snu helt eller delvis opp ned på dagens forretningsprosesser. Hvordan skal bedrifter klare det?

Det handler om å forstå mulighetene som ligger i digitalisering, gripe dem – og ikke minst gjennomføre. Still spørsmål som:

  1. Er det noen av dagens prosesser som kan automatiseres, eller gjøres mer effektivt gjennom bruk av digitale verktøy?
  2. Har du mulighet for bedre digital samhandling med dine kunder, for eksempel gjennom apper, nettjenester, sosiale medier?
  3. Kan dere gjennom teknologi lage helt nye tjenester eller produkter? Det kan for eksempel være å individuelt tilpassede tjenester, brukerstyrt betaling av en tjeneste, bilforsikring basert på ditt faktiske kjøremønster eller virtuell utprøving av et produkt før du kjøper det.
  4. Har dere mulighet til å utvikle nye markeder, eller starte transformasjonen til en ny forretningsmodell? Altså tenke helt nytt om hvordan man leverer sine tjenester og produkter på.

Apple er en bedrift som har gjort denne endringsreisen. Apple gjorde først en disrupsjon av musikkbransjen med sin iPod, og ble markedsleder i dette segmentet. Deretter valgte Apple å gjøre en disrupsjon av sin egen iPod med iPhone, og nesten utradere markedet for iPods, men til gjengjeld ta større markedsandeler innenfor flere områder som mobiltelefon, digitale kameraer, kart og navigasjon m.m.

Oppskriften er den samme for alle: Det er ikke nok å gjøre det samme som i går, bare raskere

Men Apple er veldig store, og har mye penger. Hva med en middel stor norsk bedrift med begrensede ressurser?

Oppskriften er den samme for alle: Det er ikke nok å gjøre det samme som i går, bare raskere. Det er heller ikke nok å investere i teknologi og digitale løsninger. I tillegg må du ha rett kompetanse i bedriften, som evner å tenke nytt og innovativt. Det er ekstremt viktig i dag.

Betyr det at norske bedrifter må ansette nye folk?

(…..)

Les svaret til Vidar og resten av hans tanker og råd i rapporten Digital Index

Vidar Evensen er adm.direktør i Visma Consulting, som er Vismas konsulentsselskap. Han har erfaring fra digitaliseringsprosjekter gjennom forskjellige roller de siste 20 årene, og har ledet Visma Consulting siden 2011.

 

Kaja Falck-Ytter jobber med kommunikasjon og som tekstforfatter i Visma Software AS. Kaja har mastergrad i språkvitenskap fra NTNU, og har jobbet med tekst og formidling i flere år. Kaja startet i Visma i 2015.
Connect with Kaja: