Gå til hovedsiden

Nettskyen tar over

Stadig flere bedrifter går over til å bruke nettsky-tjenester, og denne trenden vil bare øke de kommende årene. Det spår det internasjonale IT-analysebyrået Gartner. Nettskyen er dermed ikke noe kun IT-sjefen har et forhold til, men også noe daglige ledere må ta stilling til i sin videre strategi.

Gartner er ute med reviderte prognoser for det globale IT-markedet. Innen 2016 forventer Gartner at bedrifter verden over vil bruker til sammen 1266 milliarder NOK på tjenester i nettskyen, mot 557 milliarder i 2011.

Bedrifter går til skyen

Den samlede veksten i den globale IT-sektoren forventes å bli på 3 prosent i år. 22 066 milliarder norske kroner er forventet å bli investert på IT-utstyr og tjenester i verden i år.

Mens veksten for IT-sektoren som sådan er lav, et det et område som skiller seg ut med forventet høy vekst. Skytjenester vil, ifølge Gartner, komme for fullt de neste årene.

–             Forretningsprosesser levert som en tjeneste (BPaaS) står fremdeles for den største andelen av nettsky-bruken for bedrifter, men andre områder som plattform levert som en tjeneste (PaaS), programvare levert som en tjeneste (SaaS) og infrastruktur levert som en tjeneste (IaaS) vokser raskere. Det sier Research Vice President i Gartner, Richard Gordon, i en pressemelding.

Stadig flere bedrifter får øynene opp for fordelene med nettskyen, som mobilitet, tilgjengelighet og fleksibel betalingsløsning.  Product Director i Visma Software, Stian Estil, har holdt flere foredrag om nettskyen de siste årene. Han merker at det er ikke lenger noe som kun snakkes om blant dem med IT-bakgrunn.

– Det er en stor overgang når noe går fra å være en trend i IT-bransjen til å bli en IT-trend i verden, sier han. Nettskyen er ikke lenger noe kun IT-sjefen tenker på. Det er blitt noe daglige ledere tar stilling til og legger strategi rundt.

Visma er med på markedsendringen

Visma har forutsett at i årene 2011 til 2016 vil nettskyen komme for fullt. Derfor lanserer vi denne høsten en komplett forretningsløsning i skyen kallt Visma.net.

– Markedet vil forandre seg kraftig i løpet av de neste årene, sier Øystein Moan.

Han tror at de tradisjonelle forretningssystemene Visma tilbyr i dag vil være i bruk i ti år til.

–             Eksisterende kunder vil bruke opp til ti år på overgangen til en nettbasert løsning. Overfor nye kunder vil mye av salget være Visma.net fra september av. Etter 2015 vil det være hovedsystemet for salg til nye kunder, sier Øystein Moan.

Hvordan kan du forberede deg?

Mange bedrifter mangler kunnskap om og konkrete planer for hvordan de kan utnytte potensialet som ligger i nettskysatsing, viser en undersøkelse utført av KPMG.

Visma ønsker å bidra til å spre kunnskap om nettskyen, slik at bedrifter kan stå bedre rustet til å ta gode valg og utnytte mulighetene i skyen. Derfor arrangeres konferansen Visma Summit den 6. september. Det er også her vi vil lansere vårt nye flaggskip Visma.net.

–        Visma Summit er først og fremst en fagdag hvor vi deler kompetanse og innsikt rundt nettskyen og hva den kan bety for deg og din virksomhet. Spennende foredragsholdere med ulike ståsteder vil snakke om mulighetene med nettskyen og dagens teknologi, mytene rundt nettbaserte tjenester og teknologiens utvikling mot 2025, sier Director of Marketing & CRM i Visma Software Line Drolsum.

Et høydepunkt blir lanseringen av Visma.net, Visma’s komplette forretningsløsning i skyen. For publikums del ligger verdien i at de blir presentert et konkret produkt og får innblikk i hva Visma tenker rundt cloud. For Vismas del etter dette den viktigste lanseringen noensinne.

– Vi ser at et økende antall norske bedrifter etter hvert blir nødt til å ta stilling til nettskyen, og på Visma Summit vil vi bidra med informasjon de trenger for å kunne ta gode avgjørelser, sier Line Drolsum.

Fakta Visma Summit:

– Konferanse som viser deg hvordan du best kan utnytte mulighetene som ligger i innovativ teknologi og skytjenester.

– 6.september på UBC – Ullevål Business Class – fra 09:00 til 15:45

– Dyktige og kjente foredragsholdere fra store selskaper.

Mest populære