Nettbutikk på 1-2-3

blivakkergrunder_ smartbedriftFå ekspertenes råd for hvordan man starter nettbutikk.

 Norske nettbutikker økte i fjor omsetningen med hele 12,5 prosent, og hadde med det en mye kraftigere vekst enn det tradisjonell butikkhandel kan vise til. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå og norske netthandleres organisasjon, Distansehandel Norge.

Å starte egen nettbutikk er enklere og raskere enn mange kanskje tror. Vi har snakket med en gründer og en bransjeekspert som gir deg noen gode tips, enten du har en eksisterende virksomhet eller ønsker å starte nytt.

Gründeren: – Aldri len deg tilbake.

Noen har gjort dette før deg. Du kan plukke opp mange gratis tips hos dine konkurrenter.

– Meld deg på nyhetsbrev til alle du ønsker å konkurrere med, og bli med i Facebook-grupper. Se hva de gjør. Ser du noe som du tror er bra, så test det selv, råder Einar Øgrey Brandsdal, etablerer av både netthandelen.no og blivakker.no

Ifølge Brandsdal er nøkkelen til suksess et aktivt fokus på å måle hva som fungerer og hva som ikke fungerer – eller genererer salg.

– Å drive e-handel er som å lese statistikk hver eneste dag. Mål alle markedskampanjer, hva det koster mot hva du får igjen, sier han, og legger til at dette er noe av det aller viktigste han gjør.

Brandsdal sier videre at et av hans viktigste verktøy for å øke salget, er å drive med konstant A/B-testing – som går ut på å gjøre små endringer på nettsiden din for å teste hva som genererer mer salg, og hva som eventuelt reduserer salget. Dette kan være alt fra designendringer og oppsett, til bilder og tekster.

– Mål alt du gjør, se om det hjelper eller blir dårligere. Mål, mål og atter mål. Stol på tallene du får, sier han ettertrykkelig.

På tå hev

Gründeren mener det er smart å hele tiden jobbe med å løfte konverteringsraten – det vil si forholdet mellom antall besøkende på nettsiden din og antall ønskede handlinger. Du ønsker at dette tallet skal være høyest mulig, det vil si at flest mulig som er innom din nettside, faktisk gjennomfører eksempelvis et kjøp.

– Det viktigste er at du gjør forandringer hele tiden. Aldri len deg tilbake og si at du har kommet til målet. Ting skjer så fort i e-handel at du må være på tå hev til enhver tid, sier Brandsdal.

Ifølge Brandsdal kan noen små triks utgjøre en stor forskjell på sluttsummen.

– Tilby flere betalingsalternativer og fakturaløsning, i tillegg til kortbetaling. Ha et felt som opplyser om at ”andre som kjøpte dette produktet, kjøpte også disse produktene”, sier han.

Ditt ansikt utad

Designet på din nettbutikk kan utgjøre forskjellen mellom salg og en tapt kunde. Start med en løsning som er enkel å administrere, og som du enkelt kan gjøre endringer i. Lær deg hvordan du lager tekster, laster opp bilder og publiserer.

Kamilla Kvalsnes Nygård jobber til daglig i Visma og hjelper kunder som ønsker å starte en nettbutikk. Nygård mener førsteinntrykket av en nettside kan være avgjørende for suksess, og påpeker at nettsiden skal skape interesse og nysgjerrighet slik at kundene ikke klikker seg videre til en konkurrent.

– En nettbutikk er ditt ansikt utad og derfor er det veldig viktig at startsiden fanger de kundene som klikker på siden din. Du bør ha en profesjonell logo, en kort introduksjon og linker til spesifikke produkter eller tilbud på startsiden, sier Nygård.

– Og så må startsiden være oversiktlig og enkel, legger hun til.

Nygård avslutter med å si at det kan være lurt å bestille et domene – et navn på nettbutikken din – som sier noe om din kjernevirksomhet og hva du selger. Domenet er søkbart på nettet, slik at butikken din vil komme på listen over treff dersom en potensiell kunde søker etter varer du selger.

Visma tilbyr brukervennlige løsninger som kan hjelpe deg med å få startet en nettbutikk. Med Visma Webshop kan du starte opp en døgnåpen nettbutikk på få minutter. Du kan i tillegg få et økonomiprogram som enkelt kan integreres med nettbutikken, der bestillinger overføres automatisk.

Liss Nyløkken er Markedsansvarlig i Visma Mamut og har bl.a ansvar for alle betalte kampanjer for Visma eAccounting. Hun har lang erfaring i digital markedsføring og konverterende aktiviteter.
Kontakt Liss Helen: